אובאמה או הילארי? שיווק חברתי – פוליטי באתרי המתמודדים לנשיאות ארה"ב

החלטנו לעשות הפסקה קלה מסיכום ההרצאות המעניינות ששמענו בכנס הווידג'טים – נחזור לזה בפוסט הבא…

פרסמנו בעבר פוסט שנקרא כיצד בלוגים משנים את פני הפוליטיקה – שהיה סיכום הרצאתו של מיכה סיפטי בכנס הבלוגפרנס. מיכה הראה בהרצאתו כיצד הרשת החברתית משפיעה על הפוליטיקה.
בעקבות התפתחות הרשת והמעבר לUGC (תוכן שנכתב על ידי הגולשים) יש מעבר מ
Power of money > power of many

הפוליטיקה לא נשלטת יותר רק ע"י האליטה, לאנשים הפשוטים יש הרבה יותר השפעה. ה mass media משפיעה מאוד על הפוליטיקה, יש הרבה התרחשות ברשת החברתית – הגולשים מיצרים תוכן, מגיבים, מביעים דעה – ולאנשי השיווק של הפוליטיקאים לא נותר אלא לנסות ולהצטרף לחגיגה.
מעניין לראות בהקשר זה את הפעילות של המתמודדים לנשיאות ארה"ב ברשת החברתית.
אפשר לנתח את הזירה הפוליטית של המתמודדים ברשת במשך חודשים שלמים ולקבל כל הזמן תובנות מרתקות.
בפוסט הנוכחי נבצע סקירה מהירה של האלמנטים החברתיים שהוטמעו באתרי המתמודדים, כמקרה מבחן קלאסי של יצירת תשתית SMO קלאסית ONPAGE לעבודת שיווק נכונה.


בואו נכנס ונחקור את האתרים האישיים שלהם.
http://www.barackobama.com
http://www.hillaryclinton.com

איך אנחנו יודעים שזה האתרים האישיים שלהם ולא סתם אתרים שנעשו ע"י אנשי שיווק מתוחכמים? הכל כתוב למטה…
Paid for by Hillary Clinton for President Exploratory Committee
Paid for by Obama for America

בדרך זו מציינים שני המועמדים שזה האתר הרשמי שלהם. שימו לב לפניה השונה אל הקוראים…
בעוד שתאור המימון באתר של הילארי קלינטון הוא מאוד אינפורמטיבי וקורקטי
Paid …for President Exploratory Committee
באתר של ברק אובאמה יש כבר כאן פניה שיווקית:
Paid …for America
המימון הוא לא
פחות ולא יותר "עבור אמריקה"…

בלוג

כמובן ששני המתמודדים מפנים מעמוד הראשי באתר ל"בלוג" – מאכזב לגלות שבשני המקרים הוא מוביל לבלוג שבו יש כותבים שונים ומשתנים – הכל מלבד המתמודדים עצמם.
ה"בלוג" של הילארי
ה"בלוג" של אובהמה
חבל שהמתמודדים לא מבינים את החשיבות הגדולה של כתיבת בלוג עצמאי ופניה ישירה אל הגולשים (ואולי הם מפחדים מטוקבקים?…אבל זה כבר נושא לפוסט אחר)

חשוב לשים לב שבבלוג של הילארי – לא שכחו לשים בסוף כל פוסט את הכלים של הוספה ישירה לכלים חברתיים כמו דיג, דלישס וטכנוקרטי.

להצבעות בכלים החברתיים האלה יש חשיבות גדולה להנעת השיווק הויראלי, לכן לא כדאי לסמוך על גולשים שיזכרו לעשות את זה לבד – תמיד חשוב להזכיר ולהניע אותם לעשות את הפעולות האלה.

הפניה לרשתות חברתיות

בשני האתרים ניתן לראות בצורה בולטת הפניה לעמודים האישיים שהמתמודדים יצרו לעצמם באתרים חברתיים לדוגמא:
Flickr, YouTube, MySpace, facebook
מענין לראות שבאתר של הילארי קלינטון מופיעה הפניה לרשת חברתית שנקראת eons.com
שימו לב לסלוגן של הרשת: Lovin' life on the flip side of 50 –
חיפוש קצר יגלה שאנשי אובאמה פתחו גם לו פרופיל ברשת הזו – אבל בחרו שלא להציף את זה לעמוד הראשי של האתר הרשמי. מנחשים למה? אולי הוא מנסה לפנות לקהל צעיר יותר של
facebook?

כאן בדיוק נכנסת החשיבה היצירתית של אנשי השיווק – יש הרבה רשתות חברתיות, אבל חשוב לזהות את קהל היעד שאליו מנסים להגיע ולדבר אליו בדברים שנוגעים ישירות אליו.
אני לא יודעת מי יביא יותר קולות למתמודדים – אנשיה של הילארי שהציפו את הפניה לגילאי 50 +, או אנשיו של אובאמה שהעדיפו להשאיר את העולם לצעירים. אבל תהיו בטוחים שיש כאן מחשבה מאחורי הבחירות האלה.

הנעת גולשים ליצירת תוכן

במדינה כאמריקה, שחרתה על דגלה את ערכי הדמוקרטיה, ברור ששני המתמודדים ינסו לשדר לקהל הבוחרים שלהם שיש להם איך להשפיע, שיש להם איפה להתבטא ולהשמיע את הדעות שלהם. שהם שותפים לעשייה.
איך עושים את זה? זה בדיוק המקום שבו אפשרויות ה- ווב 2.0 יצרו הזדמנויות חדשות של יצירה פוליטית, ואת זה בדיוק מנסים שני המתמודדים להעביר לגולשים. בשני האתרים יש קריאה לגולשים להיות פעילים, לקחת חלק ביצירת התוכן, לכתוב, להביע, להגיב.

באתר של אובאמה השתמשו בטרנד החדש של הMY (MYYAHOO, מוכר לכם??) ויצרו פלטפורמה של רשת חברתית בשם MyObama שקוראת למשתמשים לכתוב בלוגים, לדבר אחד עם השני, להביע דעה, לשתף, לתרום כסף למועמד, ליזום ארועים ולהזמין אליהם חברים אחרים ברשת.

אנשי השיווק של אובאמה משתמשים במושג הידוע MY ויוצאים מנקודת הנחה שהגולשים שלהם חכמים ושהסלוגן MY יעשה את העבודה. ברור להם שמי שרואה את התמונה הזו:

מבין שיש לו כאן במה לכלים עצמאיים שמאפשרים פתיחת פרופיל אישי, יצירת חברים, הקמת בלוג ועוד…

בדומה לאתר של אובאמה – גם באתר של הילארי קלינטון יש פניה לגולשים שיהיו פעילים, שיכתבו, ידברו, יצרו ארועים וכד'. אולם יש הבדל מהותי בצורת הפניה שלהם אל הגולשים.
באתר של הילארי, הפניה היא יותר ישירה, במילים פשוטות – " 8 הדברים שאתה יכול לעשות"

זה פחות טרנדי, אבל אולי מרמז שוב על הקהל השונה שהמועמדים פונים אליו…

גיוס תרומות דרך האתר

כפי שכתבתי בפתיחה, בעבר הפוליטיקה היתה נחלתם של עשירים, היום – בעולם שבו הגולשים פעילים כ"כ ברשת – יכולת ההשפעה שלהם גדלה – גם בעזרה הכלכלית למועמד אותו הם רוצים לקדם. אין צורך כבר בתמיכת מיליארדר שמריץ מועמד בעזרת סכומי עתק.

המועמדים כבר הבינו שפנייה לתרומה קטנה של הגולש (ניתן לתת באתר תרומות של החל מ10$) יכולה לתת לבוחר להרגיש שהוא משפיע – ויותר מזה – יכולה להוות תרומה כלכלית משמעותית ליכולת ההתמודדות של המועמד.

התרומות הרבות דרך האתרים (258,000 גולשים) מעידות על המעורבות הגדולה של הגולשים בקמפיינים שהמועמדים שלהם מנהלים ברשת.

מנתונים שנחשפו ממטהו של ברק אובהמה – נראה שכשליש מהתרומות שהתקבלו (מעל ל-32.5 מיליון דולר) – התקבלו דרך תרומה באתר. אובאמה גייס דרך האתר סך תרומות של כ 10.3 מיליון דולר. 90% מהתרומות היו בסכום נמוך מ – 100$ . אנשיו של אובהמה עושים שימוש גדול בתשתית הרשת החברתית שבנו (MyObama) כדי לערב את הגולשים בעשייה ולתת לגולשים את התחושה שכל תרומה משפיעה.

על פי על פי הנתונים ניתן לראות שהילארי קלינטון גייסה הרבה פחות כסף דרך האתר.
אם נבחן את צורת הפנייה באתר לצורך התרומות – נוכל אולי להתחיל להבין למה מטהו של אובהמה מוביל בתרומות על המתחרה.
נוכל לראות שבאתרו של אובהמה יש פניה בולטת ומודגשת במיוחד, הקוראת לגולשים לתרום – DONATE:

בעוד שבאתרה של הילארי קלינטון הפנייה הרבה פחות בולטת, היא מובלעת בין שאר האפשרויות – מופיעה בחלקו הימני של המסך, ללא הדגשה – CONTRIBUTE :

שימו לב לשוני בצורת הפנייה לגולשים. בעוד שבאתר של הילארי קלינטון כתוב פשוט Sign up, שזו שפה ברורה אבל טכנית מאוד, באתר של אובאמה כתוב Get Involved.
הקריאה היא לאותה פעולה, אבל הצורה שבה הדברים מוגשים יחד עם הניסוח הנכון יכולים לעשות הבדל גדול…

משמעות הדבר – שבעבודה טובה ברשת, המועמדים כבר לא צריכים לרדוף אחרי בעלי הון ותאגידים גדולים כדי לצבור כוח. בעל המאה הוא כבר לא בהכרח בעל הדעה…
שמירה על קשר עם הגולשים

כמובן שבעידן השיווק הויראלי, יש חשיבות רבה על שמירה של הקשר עם הגולש גם כשהוא יוצא מהאתר. בעיניים שיווקיות, חשוב מאוד לגרום לגולש להשאיר כמה שיותר פרטים שיאפשרו לך אח"כ ליצור איתו קשר.
שני המועמדים המציגים באתר את האפשרות שהיום כבר נחשבת קלאסית – שהיא הצטרפות לרשימת דיוור של עדכונים דרך כתובת האימייל. מה שיפה לראות הוא את השימוש של המועמדים בטכנולוגיה החדשה של דיוור למובייל. בדרך זו הם שומרים על קשר עם הגולש, גם אם הוא לא גולש שנמצא ברשת באופן יומיומי.

מרשים לראות איך אנשי הקמפיין של הילארי ואובאמה הבינו היטב את המגמה ברשת – של הסינרגיה שבין אתרי אינטרנט לעולם המובייל, את היכולת של מדיות שונות לקדם אחת את השניה –
להגדיל דרך האתר את יכולת השיווק במובייל, ולהפנות דרך המובייל חזרה לדברים שמתרחשים באתר.

———–

עד כאן ביצענו ניתוח ראשוני של השימוש בכלים החברתיים שעושים המועמדים בתוך האתרים שלהם.
(כמובן שאפשר להמשיך ולנתח עוד אלמנטים נוספים, אבל צריך להשאיר קצת מקום ליצירתיות שלכם…)

כמובן שעבודת השיווק הגדולה נעשית מסביב לאתר עצמו. באתר עצמו קל מאוד לשלוט על התכנים שנוצרים ולדאוג שהגולש ייצא עם טעם טוב.
אבל שאלה מענינת נוספת היא מה קורה במגרש המשחקים הגדול בזירה החברתית הכללית, זו שהינה מחוץ לשליטתם הישירה של אנשי השיווק
(YouTube, MySpace, Google, Digg) ואיך הם פועלים שם?
על פעולות שיווק ה SMO הנמרצות האלו נדבר בפוסטים הבאים…

בינתיים, אתה מוזמנים להכנס כאן ולראות מה קורה בתחום הזה בפוליטיקה הישראלית…הכתבה משווה בין האתרים של בנימין נתניהו ואהוד ברק. קריאת הכתבה ועיון באתרים ממחישה בבירור שלפוליטיקאים הישראלים יש עוד הרבה מאוד ללמוד על SMO…

תנו לנו לעבוד בשבילכם הירשמו לעדכוני RSS וקבלו הכל ישירות אליכם.

תגובה אחת בנושא “אובאמה או הילארי? שיווק חברתי – פוליטי באתרי המתמודדים לנשיאות ארה"ב”

סגור לתגובות.