מודלים עסקיים ומגמות ברשת רינה שיאנסקי מקרן הון סיכון כרמל

forum logo[6][5][4]_thumb_thumb[1]להלן סיכומים מהתכנסות פורום MIT ישראל בחודש דצמבר 2007

הפורום עסק בנושאInternet Business Models: from Clicks to $

הרצאה זו בנושא: מודלים עסקיים ומגמות ברשת

מצגת– מצורפת בתחתית הפוסט

דוברתרינה שאינסקי, שותפה כללית, Carmel Ventures

image

מודלים עסקיים ומגמות ברשת- איך הופכים עסקים באינטרנט לכסף

קצת על קרן הון הסיכון כרמל ותחומי העניין שלה:

אנחנו משקיעים במגוון תחומים, בעיקר תוכנה ותקשורת, בית דיגטלי וטלוויזיה מבוססת רשת IP, גם מובייל וכמובן גם אינטרנט ופרסום.

היום נדבר על האינטרנט כמדיה:

למה היא מושכת תקציבי פרסום?

יש משהו מיוחד בכך שהאינטרנט אינטראקטיבית.

בניגוד לעיתונות וטלוויזיה שמספקים בעיקר חשיפה וקשה לבצע קורלציה בין החשיפה לתגובה..באינטרנט המרחק בין החשיפה לתגובה קצרים.

האינטרנט מאוד גמיש (טקסט, וידאו, ותמונות), מאוד אינטראקטיבית, ובעיקר מאוד מדידה…

אפשר למדוד את רמת העניין של הגולש בצורה ישירה ולא בצורה עקיפה של סקר ובתי אב.

היום מודדים:

  • מספר צפיות בעמודים.
  • וזמן שהייה.

ישנם מודלים עסקיים מאוד יצירתיים ולאחרונה אנחנו רואים צמיחה גדולה ברשתות חברתיות ותוכן גולשים UGC.

קל מאוד לתחזק שירותים ולגשת לתכנים,ומשום כך האינטרנט כמדיה לפרסום בצמיחה אדירה.

גרף (מצגת) השוואה ובחינה של 30 שנה בין מדיות שונות: רדיו, עיתונות, טלוויזיה וכו'… ואפשר לראות בבירור כיצד האינטרנט "גונב" תקציבים מהעיתונות.בגרף אחר, אפשר להתרשם מסך עוגות התקציב, מתוך 630 ביליון דולר בתקציבים לפרסום, האינטרנט כיום לוקח כ 10% מעוגת הפרסום וקצב הצמיחה שלו גדול יותר מקצב הצמיחה הכולל של עוגת הפרסום עצמה.

מדדים נוספים שבוחנים באינטרנט:

בעולם יש 791 מיליון יוזרים יחודיים.

ומדד נוסף הוא מהו הערך הכספי של גולש ביחס לפלטפורמות שונות:

בגוגל- 21 דולר לשנה

ביאהו- 9 דולר לשנה

מדד נוסף מראה את שעות הצפיה והשימוש במדיה בשבוע, מה שאנחנו רואים הוא שהאינטרנט שווה מבחינת שעות הצפייה השבועיות (14) לטלוויזיה. ועם זאת התקציבים שמופנים למדיות אלו שונות מאוד וכיום עדיין מפנים הרבה יותר תקציבי פרסום לטלוויזיה.

אם נבחן את שרשרת הערך היא נראית כך:

יש אתר שמספק תוכן כלשהו ומושך קהל (בדרכים שונות כגון: התפשטות ויראלית, קניית לקוחות בפרסום SEM SEO)
את הקהל מתרגמים ל Page views ומספר הדקות בכל דף, את הנתון הזה מתרגמים למונחים:

CPM– מחיר לאלף חשיפות.

CPC-עלות לקליק.

CPA-עלות לפעולה של הגולש.

את הנתונים האלו מוכרים לסוכנויות הפרסום. תרשים חלוקת כסף בין מציב המודע למפרסם….

יש מודלים שונים:

  • שרותים חינם ומבוססים פרסום
  • שרותים חינם שגם אוספים מידע איכותי (דירוג מלונות וכדומה…) וגם מפנים לשירותים ומרוויחים על ידי כך
  • שירותי פרמיום

מסתבר שאפילו העובדה שאנחנו נותנים משהו חינם לא מבטיחה גולשים…ובטח שלא כל כך קל לגרום לאנשים לשלם עבור שירותי פרמיום.

כשאנחנו מנסים לעשות חשבון פשוט:

יחסית זול להרים אתר באינטרנט והעלויות הם בערך מיליון דולר לשנה.

השאלה היא לא איך מתחילים אלה איך מחזירים מיליון דולר בשנה בהכנסות?

ומסתבר שכדי להחזיר באמצעות פרסום סדר גודל של מיליון דולר צריך סדר גודל של כ40 מיליון ביקורים בחודש (כדי להגיע ל 2.2 מיליון דולר הכנסות, החזר השקעה+רווח מיליון).

המחירים הממוצאים ל CPM נעים בין CPM $0.5-1 רווח למפרסם.

ככל שאתרים נישתיים יותר ה CPM שלהם גבוה יותר…

כ 36% מהתנועה לאתרים מגיעים ממנועי החיפוש.

בקיצור כל מי שמעלה אתר צריך לבצע מדידה מדוייקת של מאפיינים ומדדים סטטיסטים.

קצת מונחים ומדדים בסיסים:

CPM- תשלום על 100 חשיפות

PV- מספר הצפיות

CPC- עלות לקליק

CPA- מדד לתגובה

Uniques כמה ביקורים ייחדאים יש (גולש אחד ללא ביקור חוזר)

CTR– כמה רלוונטי הפרסום לקהל יעד מסויים.

בנוסף לכך שהפרסום באינטרנט צומח מכל עוגת הפרסום, יש פלחים בתוך האינטרנט שצומח באופן מיוחד למשל:

כל האתרים החברתיים קפצו למשל בטבלאות אלקסה.

מגמות ברשת:

המאמץ העיקרי הוא להפוך את הפרסום ליותר ויותר רלוונטי, והיום מדברים על behavioral targeting.

מגמה נוספת שאנחנו רואים: חברות תוכן מבצעים שותפויות עם מפיצים.

לסיכום נקודות עיקריות:

  • תקציבי הפרסום הולכים וגדלים, ואנחנו רואים תזוזה מהמדיות המסורתית לאינטרנט.
  • האינטרנט ימשיך לגדול ויתן "דלק" לשירותי החינם באינטרנט.
  • הקהילות החברתיות ילכו ויצמחו ובתוכם וידיאוים.
  • ישנם מודלים עסקיים רבים.
  • יש הרבה הזדמנויות אבל חסמי הכניסה הנמוכים יוצרים תחרות קשה.
  • קל להתחיל אבל קשה לגדול.
  • ואיך מתרגמים את זה לכסף יש דרכים רבות.
  • אנחנו רואים הרבה חברות שנרכשות במעט כסף וגם רכישות גדולות.

המצגת

SlideShare | View | Upload your own