סקירת Facebook מודלים כלכלים, אפליקציות ושאר מרעין בישין

אם אתה לא יכול להלחם בזה הצטרף לזה, אז ההייפ לאחרונה בווב זה הרשת החברתית פייסבוק, ואי אפשר לומר שלא התראנו

לאחרונה התפרסם פוסט מעניין בנושא המודלים הכלכלים בפייסבוק, על ידי בנימין שהם, בבלוג של ליאור ידידינו- שיווק ויראלי באינטרנט.

אבל כמה מהמסקנות המענינות דווקא הופיעו בתגובות בתחתית הפוסט:

אין צורך לקבל את הסכמת פייסבוק כדי לפתח תוכנה, ולהציג בה פרסומות.

רק אם אתה רוצה שהאפליקציה שלך תופיע ברשימת האפליקציות שפייסבוק מציגה ותעלה בתוצאות חיפוש אתה צריך לשלוח אותה לאישור בפייסבוק.
יש אפשרויות אחרות לפרסום האפליקציה שלך כמו אתרים חיצוניים שמציגים רשימות של אפליקציות, הפצה במייל וכל פרסום מקוון אחר. כמובן שהפצה ויראלית טובה מנצחת את כל השאר. (בני שהם)

ה-API של Facebook פתוח ומתועד, וקל מאוד לקבל הרשאה לפתח – זה עניין של כמה קליקים. יש הסכם Terms of Service מעצבן למדי שמגביל אותך במידע שמותר לך לאחסן, לרבות קשרים בין משתמשים. אם תחרוג ממנו הם רשאים לדרוש ממך להוריד את היישום שלך.

מעבר לכך ניתן להציג פרסומות בדף היישום, אך לא בחלונית של היישום בדף הפרופיל האישי שלך. יש קצת מגבלות טכניות על אופי היישומים שמופיעים בדף הפרופיל, אך בדף היישום עצמו – הכל פתוח, וניתן לכתוב את האפליקציה בכל שפה…. (דור)

הפוסט סיקר את הנושא בצורה טובה, אבל החלטתי להשלים ולמלא עבורכם כמה פרטים שהיו חסרים לי, נתחיל למשל בלינק ישיר למרכז המפתחים של פייסבוק.

קביעה מענינת ביותר שקבע בני לא זכתה לליבון הראוי לה, לטעמי (פוסט נוסף בדרך?):

אומרים שהאתר הפך מרשת חברתית למערכת הפעלה, לא פחות. זוכרים? דוס, וינדוז, אינטרנט, פייסבוק

ובהקשר להנחה מרתקת זו מעניין במיוחד להציג פוסט חשוב שהופיע השבוע בטקראנש, אודות תגובת גוגל הצפויה בנובמבר הקרוב.

מסתבר שהמגמה שהכריז עליה סטיב רובל הישר מכנס הווידג'טקון בניו יורק, אותה פרסמנו בפוסט זה על מהפכת ה web 3.0 מתרחשת ממש לנגד עינינו:

…כל אתר יצטרך לייצר שירותי אינטרנט ופתיחת השירות ל- API הוא מנוף צמיחה משמעותי ביותר…וכמובן שלאחרונה facebook הפכו למושא הערגה של כל המפתחים אחרי פתיחת ה API שלהם כולם רוצים להתממשק אליהם.

נושא המינוף שיצר גל פתיחת פלטפורמות שונות, לאפליקציות חיצוניות צד ג' באמצעות ממשק ה- API

(Application Program Interface)

החל מהפתיחה המפורסמת והזכורה לטוב של פליקר, דרך פתיחת Google earth וכעת פייסבוק…עוד יילמדו ויזכרו בדפי ההיסטוריה של הרשת.

מגמת פתיחה זו משפיעה על כלל הרשת והיא ניכרת בעיקר ב- רשימת אתרי ווב 2.0 עם API ההולכת וגדלה ושמיינתי בעבורכם לפי תאריך…
2007 – אח איזו שנה.

הווידג'טים וה API- מסמלים מהפכה מבחינות רבות שלחלקם כבר התייחסנו (מהפכה בשיווק, מודלים עסקיים חדשים )
אבל מבחינת היוזר והמפרסמים בעקבותיהם הם מסמלים בעיקר את קיצו של עידן הקהל השבוי לנדל"ן אינטרנטי מסוים. התוכן והמידע מעולם לא היו ניידים ונזילים יותר… מה שאכן מצריך פיתוח מודלים כלכלים חדשים לווידג'טים כמו גם לפלטפורמות המציגות אותם (הלאה באנרים ומדד הצפיה בדף) .

בקדחת רשת זו נדבקים אתרים רבים ושונים, "המותאם שורד" (דארווין) והצורך בשירותי שיתוף ומימשוק הולך וגדל.
הסטארטאפ הישראלי ג'יגיה קרא נכון את המפה ואת הצורך, ונכנס בדיוק לנעלים אלו של יצירת פלטפורמת מדידה והפצה של ווידג'טים לשלל פלטפורמות…

נושאים נוספים כמו הצורך ביצירת סטנדרטיזציה לשם הקלה על מפתחים והתממשקויות כלל פלטפורמטית הונהגה על ידי נטוויבז אולם בנתיים הסטנדרטיזציה נמצאת רק בחצי הצלחה.

שירותים רבים ומוכרים מציעים כסף ופיתויים למפתחים, כמו גם לגולשים וליוזרים עצמם.
ומשום כך יכולת ההתממשקות ל API של מערכות קיימות ( Igoogle, My yahoo, Netvibes, Facebook…) הופך לצורך קיומי, עבור שירותי אינטרנטים צד ג' שרוצים להיות מסוגלים לצוף ולדבר עם "מערכות ההפעלה" האינטרנטיות האלה.

נחזור לענינינו, Facebook…

בין הסטאראטפים הראשונים בישראל שאימצו את פתיחת ה API יש לציין את ידידינו מ yedda (לינק לאפליקציה עצמה), והיום כבר סטאראטפים ושירותים רבים הצטרפו לחגיגה, ולשם הרחבת הידעה על תופעה זו צירפנו לכם מצגת מרתקת אם כי לא שיא המעודכנת (יולי-נצח במושגי ווב) בתחתית הפוסט.

בנוסף הנה קישור לוידאו מרתק בדיוק בנושא זה (רשמי ומומלץ) המציג הרצאה מאת מייסד פייסבוק, היזם הצעיר מרק זוקרברג.

לסיכום נקודות עיקריות מהוידאו:

  • Facebook מוסיפה 100 א' משתמשים חדשים ביום.
  • בסיס המשתמשים מונה 24 מיליון בגידול מטורף של 3% בשבוע מאז פתיחת המערכת לציבור.
  • מצפים להגיע לבסיס משתמשים של 50 מיליון משתמשים בסוף 2007.
  • 50% מהגולשים כיום אינם סטודנטים (צפי להגעה ל 75% שאינם סטודנטים)
  • שכבת הגיל 25 היא הגודלת במהירות הרבה ביותר.
  • 50% מהמשתמשים, עושים שימוש באתר כל יום.

צפיה מהנה,

מצגת אפליקציות בפייסבוק

(משתמשי אקספלורר כאן) :