סטאראטפים כיצד להשיג את תשומת לב התקשורת- גיא גרמלנד דה מרקר

סיכום הרצאה מהתכנסות פורום MIT ישראל נובמבר (לפרטים נוספים על התכנסות זו).

דובר: גיא גרימלנד VC וסטארטאפים בדה מרקר.

בנושא: טיפים לסטאראטפים כיצד להשיג את תשומת לב התקשורת מעיני עיתונאי.

SlideShare | View | Upload your own

סקירה מהירה על יום בחייו של עיתונאי…


נולדו לי לאחרונה תאומים, אז על הבוקר אני מחזיק ביד אחת טלפון ובשנייה מטפל בילדים.

על הבוקר אני עובר על המיילים ומנסה לבחון מה התחדש בזירה שאני פועל, בודק בלוגים עיקריים. ומנסה לדוג את החדשות.

יש לי Goolge Alert שמחזיר לי התראות על התחום שלי.

כשאני מגיע למשרד אני בודק על הבוקר את המיילים של משרדי היחצ"נים והודעות העיתונות שהם שולחים. צביקה בשור אמר שהתפקיד היום של העיתונאי הוא unbolding פשוט לעבור על כל הכותרות המודגשות ולראות שאנחנו לא מחמיצים משהו.

בישראל החיים מאוד אינטנסיבים ביחס לארה"ב ועיתונאי צריך חלוקת קשב רצינית.

הזמן הכי גרוע לדבר איתי הוא אחה"צ, עד 3-4 אני חייב להעביר כתבה לעריכה וזה ה-"דד ליין" וממש לא מומלץ לדבר איתי.

בערב יש קצת רגיעה.

ככה נראה יום טיפוסי….

אז למה בכלל להגיע לתקשורת?

ביחס עלות תועלת זו אחת הדרכים הטובות.

טעות נפוצה בקרב סטארטאפים זה שהם חושבים שאחרי הפיתוח הטכנולוגי הגדול והחשאיות המתמשכת שלהם, הם חושבים שהתקשורת תגיע ותסקר אותם ביום אחד. וזה פשוט לא עובד ככה…

צריך לטפטף קצת ידיעות לאורך זמן ולבנות את הסיפור והתדמית.

התקשורת עוזרת לסטארטאפים ביכולת לגייס עובדים, או לתפוס את תשומת לב המשקיעים האנג'לים.

אם אני לא רוצה סיקור תקשורתי האם אפשר להישאר מתחת לרדאר?

לדעתי לא, אין אפשרות כזו מי שחי בעולם הסטארטאפים, חייב לשחק במגרש המשחקים. בסופו של דבר אתם צריכים למכור את הרעיון שלכם איכשהו וכדי לבצע את המכירה הזו משתמשים בתקשורת.

האם צריך יחצ"נים?

לא לא צריך, אבל זה מקל על העבודה.

אז למה כן להשתמש ביחצ"נים- הם פשוט מכירים אותנו ויודעים מה אנחנו אוהבים, וזה מוריד ממכם את העומס.

יחצ"ן טוב ישמור אתכם במודעות גבוה לאורך הזמן.

אבל יחצ"נים עולים הרבה כסף למרות שהם פותרים את הבעיה, זה מגיע למאות עד אלפי דולרים בחודש.

איך מגיעים לתקשורת?

פשוט יוצרים קשר עם העיתונאי, מדברים איתו וזה קורה. אני אישית חושב שיחצ"נים קצת תקועים בעולם הישן, הם חושבים שכתבה בפרינט זה הכול. וזה לא ככה יש בלוגים והיחצ"נים לא בדיוק מפנימים לזה.

אין כזה דבר חשיפה מספיקה- תאוריית הזנב הארוך קיימת מה שנקרא אפקט Teccrunch, ויש גם המון בלוגרים קטנים יותר והם נותנים ערך בחשיפה.

כללים נכונים בפנייה לתקשורת:

הכי חשוב קודם כל זה להיכנס לראש העיתונאי ולהבין מה הוא מחפש, כל עיתונאי מתעניין בדברים שונים…וצריך לחשוב על זה כשפונים אליו.

לפגישה כדאי לשלוח את ראש הפרמידה- המנכ"ל או היזם ולא דרג משני.

פגישה צריכה להיות ענינית.

עיתונאים הם עם עסוק ויש עליהם המון לחץ ולכן כדאי שזה יהיה תמציתי, אם יש חומר רקע תשלחו אותו לפני הפגישה או תדפיסו לי ותשאירו אותו אחרי השיחה זה יקל עלי וימקד את הפגישה.

בקיצור- כל אחד יכול לעשות את זה לבד, ולהגיע לכל אחד ואם העיתונאי או הבלוגר לא נגישים זה בעיה שלהם ולא שלכם.

חשוב שתצרו קשר עם העיתונאי בנקודות הזמן החשובות לכם…אתם לא חייבים להיות כל הזמן בכותרת רק בזמנים שנותנים לכם ערך.

מותו של הפרינט?

היום יש אינספור ערוצים שמאפשרים להגביר נראות.

אפליקציות בפייסבוק, סרטונים ויראלים, SEO קידום אתרים, פורמים קהילות ורשתות חברתיות וכמובן בלוגים….

שאלות מהקהל:

ש: מה קורה כשפגישה יושב מולך טכנולוג ולא מישהו שיודע להעביר את המסר כמו שצריך.

ת: זה התפקיד שלי ואני יודע איך לעשות את זה נכון, וזה בסדר גמור הוא טכנולוג והתפקיד שלי זה לעשות מזה סיפור עיתונאי.

ש: איך אתה מחליט מה מעניין אותך?

ת: אני מציע לעקוב אחרי העיתונאי ולראות וללמוד מה מעניין אותו. ובסופו של דבר זה גם צריך לעניין את הציבור.

ש: מה השיקולים בפניה לעיתונות פרינט מול אינטרנט?

ת: אצלנו יש גם אתר Weby שאנחנו מעדכנים כל היום בידיעות וחדשות, אז לפעמים אני שומר ידיעות ולפעמים לא, אין משמעות מסויימת בעיני, אתה יכול לקבל תגובה טובה משניהם.

לרוב אני מפרסם ידיעות בשניהם. בעיתון אני נותן קצת הרחבה ויותר בשר.

ש: האם יש יתרון לעבוד עם PR מסויים, או ששליחה ישירה תזכה באותו תשומת הלב?

ת: אני חושב שאתה יכול לעשות את זה לבד, אני לא מתרשם ממי ששלח את הידיעה. להפך כשמשרד יחסי ציבור פונה אלי זה לרוב גם קצת מעורר אצלי את החשדנות כי יש לו אינטרס, זה בסדר גמור אבל בסופו של דבר זה לא משנה מי שלח. אתה גם יכול לרשום לי את זה בנקודות: אנחנו גייסנו היום , וזה 30 עובדים…ואני כבר אעשה מזה כתבה.

ש: יש לכם מיזם שנקרא קפה דה מרקר, האם תשתמש במידע שמנכ"ל של חברת סטאראט אפ כותב שם לדוגמא?

ת: הרשת החברתית של דה מרקר לא תשפיע על פרסום הידיעה לחיוב או לשלילה, סביר להניח שאני לא אשתמש במידע שמגיע משם אם הוא לא הופנה אלי ישירות. אם אמצא שם משהו מעניין אתקשר אליך לוודא האם הידיעה נכונה.

ש: יש תחושה בפניה לעיתונות ובעיקר בזו הישראלית, שאם אתה לא נותן מספרים, אתה הופך להיות פחות אטרקטיבי…

ת: התחושה שלך נכונה. דה מרקר הוא עיתון פיננסי ומספרים זה מה שמעניין אותו. זה מה שהלקוחות שלנו מחפשים, במאמר מוסגר אני יכול לומר שאני משתדל לתת למספרים פחות חשיבות, אותי מעניין יותר איך הטכנולוגיה משפיעה על האנושות.

ש: עד כמה דה מרקר מצוטט בעיתונות העולמית?

ת: לדעתי לא הרבה, ויש בזה חסרון מסויים. אני יכול לומר לך שעל האקזיט של קוויגו כל העולם ציטט את הידיעה שלנו שהיתה המקום הראשון שבו זה פורסם.

2 תגובות בנושא “סטאראטפים כיצד להשיג את תשומת לב התקשורת- גיא גרמלנד דה מרקר”

  1. שלום.אני מעוניין להיות עיתונאי. אך כיצד מגיעים לזה מה אני צריך ?עתה הנני לומד במכללה במטרה להשלים את תעודת הבגרות.
    אם יש לכם מה להציע אשמח מאוד?
    תודה
    יוסי ממקללת אשקלון

  2. שלום,
    ראשית יופי של הרצאה של גיא.
    וב(כמעט) הכל אני מסכים.
    תיקון קטן- יש משרדי יחסי ציבור שעובדים עבור אירוע נקודתי או ייעצו לכם עבור ארוע נקודתי.
    כדאי להיות בקשר מתמיד מול משרד היח"צ ולהייעץ ומעבר לפולקלור אין המון חברות הזנק קטנות שמשלמות 2,000 דולר לחודש.
    וכמובן אם מישהו זקוק לעזרה נשמח לסייע….

סגור לתגובות.