שיווק אינטרנט אפקטיבי לקהל יעד גלובלי טללית פרשר

הרצאה זו סוכמה על ידינו במסגרת כינוס "שיווק באינטרנט מטראפיק למכירות" שאירגן פורום MIT ישראל.

דוברת– טללית פרשר סמנכ"ל שיווק www-card (קיראו עוד על הדוברים כאן).

נושא ההרצאה: שיווק אינטרנט אפקטיבי לקהל יעד גלובלי. 

 

מצגת ההרצאה:

סיכום ההרצאה:

נושא ההרצאה יכול למלא קורס שלם אבל אנסה להביא היום על קצה המזלג טיפים הנוגעים לשיווק בינ"ל באינטרנט. ובעיקר להסביר מה כדאי לדעתי שתדעו ואילו שאלות אתם צריכים לשאול את עצמכם כשאתם משווקים לקהלים שונים בעולם.

ישנם מספר כללים כגון:

  1. איך מתאמים מסר לקהלים שונים
  2. אילו ערוצים כדאי לבחור לקהלים שונים
  3. הבדלי תרבות
  4. ומה המשמעות של שיווק גלובלי ביחס לשיווק מקומי

נדבר קודם כל על המסר שאותו אנחנו רוצים להעביר:

  • שפה– כולנו גרים בישראל ואנחנו חושבים שאם כתבנו משהו באנגלית בוודאי הגולשים יעשו מה שאנחנו מצפים שהם יעשו…המחשבה הזו לא כל כך נכונה, גם באנגלית יש פערים גדולים בין קהלים, אנגלית של אמריקאי ושל בריטי שונה ולנו למשל ב Cal יש דפי נחיתה שונים לאנגלים ולאמריקאים שנכתבו על ידי קופיריטרים שמכירים את השפה המקומית ויודעים להשתמש בסלנג הנכון.
    איך משיגים את זה?
    המלצתי האישית היא פשוט להשתמש בקופיריטרינג מקומיים (לא לתרגם את אותו האתר למספר שפות באותה חברה כי זה ניכר). זה נכון גם לגבי סלוגנים לא תמיד אותו הסלוגן מתפרש באותו האופן בכל הקהלים למשל בבילון הסלוגן היה: any language any where והנציג האיטלקי התקשר ואמר שבשפה המקומית זה ממש מסר בעייתי…אי אפשר להעריך את זה מראש.
  • מראה ותחושה– איך נראה האתר, יש חברות שמאוד ינסו להתאים את המראה לטעם המקומי ויש חברות שהם מותגים מבוססים כמו אמזון, איביי שיש להם אתרים במספר שפות אבל הם שומרים על מראה כללי אחיד.
  • התנהגות לקוחות– גולשים ממקומות שונים מתנהגים אחרת, גולשים לדפים אחרים וכו'…
  • מצב הלקוח– כיום רוב החברות יכולות לפלוח ולהבחין האם זה ביקור חדש או שזה ביקור חוזר, האם זה לקוח ותיק פעיל או לא וצריך לפנות אליהם אחרת.

דוגמא- שקף שמראה את המראה של אתר AOL כפי שהוא נראה באנגליה וכפי שהוא נראה בארה"ב aol.com מול aol.co.uk ניתן לראות שבמראה האנגלי יש באנר כאשר באמריקאי אין, כמו כן האופציה הראשונה באנגליה היא "דייטים" כאשר בארה"ב האופציה הראשונה היא AIM (מסנג'ר) וזה תוצר של ניסוי וטעייה ביחס לטעמי הקהלים האלה (הבדלים גם למשל במיקום קטגוריית הרכב).

הבדלים שונים מאוד במראה ותחושה בין Aol shoping co.uk ל com בין מראה יוזם לקראת גולש פסיבי לעומת מראה נקי המיועד לקהל גולשים שיודע מה הוא מחפש.

דוגמא נוספת (בשקף) אתר יפני- אנחנו תרגמנו אתר ליפנית אבל הנציג היפני התקשר ואמר שזה לא יכול להיות- שהאתר לא משדר בשפה המקומית, האתרים ביפן מאוד מצועצעים ועמוסים וזה השפה שהם רגילים אליה.

עכשיו נדבר קצת על הערוצים השיווקיים השונים:

  • SEO קידום אתרים במנועי חיפוש.
  • קניית מדיה- באנרים, ו PPC.
  • אימייל מרקטינג- וזה רלוונטי מאוד לסטטוס של הלקוח (חדש,ותיק,פעיל או לא) האימייל זה דרך מצויינת לתקשר באופן שונה עם סגנונות שונים של לקוחות, וכמובן חשוב לכתוב מייל שמשדר בשפה המקומית.
  • Affiliate תוכניות שותפים.
  • שיווק מפה לאוזן  Viral marketing .
  • PR
  • Blogs- מישהו מתוך החברה שאוהב לכתוב פותח בלוג.
  • ועוד כל מיני כלים למשל-  popups,messages on the website.

לא כל הערוצים האלה מתאימים לכל שירות ומוצר, ויש שירותים ו/או מוצרים שלהם ערוץ שיווקי מסויים יותר רלוונטי ונותן החזר גבוה יותר על השקעה ROI. וכמובן שההחלטות האלה תלויות ניסוי וטעייה.

צריך לזכור שגם אחרי ש"רכשנו" לקוח שנרשם אם הוא חוזר לפלטפורמות שלנו (אתרים,תוכנות) אזי ניתן לנסות לשווק לו מוצרים/שירותים נוספים.

אין כללים כגון כללי 80/20 בנושא הערוצים השיווקים, הכול מדיד ופשוט צריך לבדוק ולבחון את האפקטיביות של ערוץ כזה או אחר.

בממוצע גולש שוהה 8 שניות מרגע ההגעה לדף הנחיתה, באותם שניות הוא ישאל את עצמו  האם הוא נמצא במקום הנכון, והאם כדאי לו להמשיך הלאה?

נכתב בלי סוף על כל נושא אופטימיזציה של דפי נחיתה (הרצאה הבאה של דבי) אבל בכללי אצבע:

  • תדרשו ממנו לבצע רק פעולה אחת  ואל תבלבלו אותו
  • ולתת לו על קצה המזלג את היתרונות או ה"למה" לו לעשות את זה
  • תכתבו את מילות המפתח הרלוונטיות כדי שיבחין בהם וירגע
  • השפה הויזואלית צריכה להיות אחידה
  • תכתבו לו בפרוש מה אתם מצפים שהוא יעשה

כמה מילים על המוצר של קאל, זה בעצם כרטיס אשראי וירטואלי טעון מראש בכסף שמאפשר לבצע רכישות ברשת בצורה אנונימית. ובסקרים שעשינו מראש ראינו שלקהלים שונים טעמים שונים כמו למשל האם יש קהלים שהעדיפו טעינה מחודשת ויש כאלה שהעדיפו דווקא שהוא יהיה כטיס מתכלה.

– מקרינה סרטון פרסומות culture differences:

נורא קל לנו להשלות את עצמינו שאנחנו יכולים לשלוט מרחוק בקהל יעד רחוק, אבל ישנם הבדלים תרבותיים רבים שצריך לשים עליהם לב.