ניר ברקת טיפים ליזמי הייטק | סיכום מכנס היזמות והיי טק ירושלים

סיכום מכנס היזמות וההי- טק בירושלים מטעם מט"י ירושלים (לבלוג הכנס).

דובר: ניר ברקת, ראש העיר ירושלים

ניר ברקת

ההרצאה: טיפים ליזמים

טיפים ליזמים:

אני רוצה לפשט את התהליך היזמי:

התהליך היזמי בעסקים דומה לשירות הציבורי, גם היום בירושלים לא פשוט לגייס כסף. אבל זה לא מונע מאיתנו להניע מהלכים של שינויי ורפורמות ככל שנפעל טוב יותר ומקצועי יותר הכסף יכול להאיץ את התהליך עצמו, צריך להבחין בין התהליך עצמו לבין ההאצה שלו (שמונע כסף). היום יקר מאוד לגייס כסף, היום מאוד יקר להוציא כסף ממשקיע, עדיף לנצל את המשאבים הקיימים בחברה.

קודם צריך לפתח קונספט שעונה לצורך שוק, אחרי זה להוכיח שהוא עובד על לקוחות Proof of concept ורק אז לפתח מודל עיסקי יציב (אחרי שמבינים מה העלויות מה הצרכים ומה הפתרונות).

כשעבדנו בצ'ק פויינט זה עבד בדיוק ככה, היה לנו רעיון חידדנו אותו, הלכנו לארה"ב ובדקנו איך זה מיושם, עשינו פיילוט שיפרנו וייעלנו ואחרי זה פרצנו קדימה.

יש שתי גישות של יזמות קלאסית (ישראלית מול אמריקאית, שיווקית מול טכנולוגית)

כשפיתחנו את האנטי וירוס האמנו שפיתחנו את הטכנולוגיה הכי טובה בעולם ולא הבנו איך האמריקאים מוכרים כמו לחמינות חמות ואנחנו כל הזמן צריכים להסביר למה אנחנו הכי טובים בעולם.

אנחנו קודם פיתחנו טכנלוגיה ואז חיפשנו את הלקוחות….מה עושים האמריקאים הם נוקטים בגישה שיווקית קודם הולכים ללקוח לומדים את הצרכים ואז מפתחים את הטכנולוגיה בהתאם…

גם אני בעיריה פועל ככה היום, אני קודם מתייעץ עם התושבים על הצרכים שלהם ואחרי זה מפתח תוכניות לשיפור בהתאם, ולא מציע תוכניות לייעול בלי להתייעץ עם הציבור בגישה הצבאית.

פיתוח רעיון:

בנושא טרנדים בעולם, יזמים צריכים לחפש paradime shfit כלומר שינוי מהותי התנהגות צרכנים, למשל האינטרנט ביצע שינוי מהותי בגישת צרכנים, וחברות שהפנימו את השינוי הזה ניצלו את ההזדמנות שקרתה.

ביחס ליכולת לזהות Paradime shifts שינויים בהתנהגות צרכנים, לסטארטאפיסים יש יתרון יחסי גדול ביחס לחברות ותיקות וגדולות ששקועות במתן שירות.

יש הבדל גדול בין יזם לבין מנהל, לרוב אחרי שנה שנתיים של סטארטאפ מצליח צריך לבחון האם המנהל שמוביל את הסטארטאפ הוא גם מנהל מוצלח והכישורים הם שונים מנהל טוב צריך:

  • לגייס עובדים טוב
  • להמשיך את הדרך
  • לפתח את המודל העסקי
  • ואת הצמיחה של העסק

רק שליש מהיזמים מצליחים להכנס לחליפת מנהל, שליש מבינים שהם לא מבינים ומכניסים ניהול מקצועי חיצוני, ושליש פשוט נפלטים החוצה. כדאי שתדעו את זה מראש, הרבה מדי יזמים שלא מסתכלים במראה ומבינים את מגבלות הכישורים שלהם ונפגעים כתוצאה מזה.

המדד הכי חשוב בהצלחה של עסק הוא שבסופו של דבר הלקוח של העסק מרוצה.

פיתוח תוכנית עסקית– לדעתי זה קריטי, כשהייתי מנהל קרן הון סיכון ב BRM ראינו המון תוכניות עסקיות וידענו לזהות מהר תוכנית עסקית שנכתבה באופן לא רציני. מודל יציב אפשר לראות בצורה ברורה- כככה וככה לקוחות מרוצים, ככה וככה לא, וככה וככה נצליח לגייס בהמשך.

יש ליזמים נטייה לנפח מספרים בייחס לשוק, למכירות וההכנסות- גישה שמרנית בנויה מלמטה למעלה, ממה שהצלחתם ליישם כלפי מעלה ולא מחלומות בלבד.

יזמים נוטים לזלזל בדירקטריון, משקיעים ובורד- וזה טעות והסתכלות לא נכונה ומצערת, משקיעים זה לא רק כסף, דירקטוריון טוב ויעיל מורכב מאנשים עם ניסיון שהיו בשוק שלכם והצליחו. דירקטוריון טוב מורכב מ-5-7 אנשים עם ניסיון והם עובדים בשיתוף עם המנכ"ל להצלחת העסק.

גם אני למשל כשאני בונה עכשיו תוכנית עסקית לירושלים ובודק מה היתרונות היחסיים של העיר, אני טס ומתייעץ עם פרופ' פורטר כי אני יודע שליעוץ שלו יש ערך מוסף ובוודאי בפני משקיעים חיצונים שיבחנו את התוכניות זה יתן "חותמת" לתהליכים. משקיעים ופוליטיקאים מבינים שיש פה תוכנית רצינית שנבחנה וגובשה על ידי אנשים רציניים.

אני מבחין בסוגים שונים של מימון בייחס לשלבים שונים:

  1. גמיש וקל– לרוב כסף קטן , הלוואות מהבנקים ,הלוואות מהורים, לעבוד בלי שכר…זה כסף שצריך להספיק כדי להוכיח היתכנות של הרעיון.
  2. כסף ביניים– משקיעים פרטיים (אנג'לים).
  3. כסף לצמיחה– קרנות הון סיכון.

שלבי הצמיחה המימוניים:

  • הוכחת היתכנות ראשונית
  • לבסס את השלב הראשוני להראות שזה עובד על לקוח.
  • בדיקת נאותות של השלבים למעלה לקראת צמיחה וביסוס- קרנות יותר גדולות

מה עושים משקיעים?

הם ישאלו אתכם למה אתם יותר טובים ממישהו מצליח, באופן טבעי משקיעים מחפשים ומתרכזים בהצלחות לא בכישלנות, הם ישוו אתכם להצלחות. ישאלו אתכם מי עוד נמצא בתחום שלכם? מי המתחרים המרכזיים? ולמה אתם יותר טובים מהם?

אני רוצה לאחל לכולכם הצלחה בבניית העסק שלכם!