מולטימדיה באינטרנט מודלים עיסקיים וטרנדים חלק א'- יוסי כהן מנכ"ל DSP-IP, פורום MIT

image סיכום הרצאה מהתכנסות פורום MIT ישראל האחרון.
לנוחותכם צירפנו את מצגת ההרצאה לצפיה (בתחתית הפוסט), וחילקנו את ההרצאה שסיכמנו לשני פוסטים עוקבים, חלק זה מתמקד בסקירת שוק ה VOIP והחלק השני בשוק הוידאו, בסוף החלק השני ישנו סיכום נקודות עיקריות לסטאראטפים, הרלוונטי לשני התחומים, קריאה מהנה.

צוות smo.co.il

דובר: יוסי כהן יזם ומנכ"ל DSP-IP יוסי מומחה וידיאו וVOIP.

למידע נוסף על פעילותו של יוסי כהן לחצו כאןDSC02005_thumb1

חלק א' סקירת שוק ה VOIP

היום נסקור נושאים רבים.

נושאי ההרצאה:

אתגרים, פתרונות, טרנדים ומודלים עיסקיים בשווקי ה-VOIP וה- Portal video.

קצת רקע על שוק ה VOIP:

שוק ה VOIP ב PC התפתח היסטורית בשני מסלולים שונים:

1. חברות טלפוניה מסורתיות יצרו תוכנת קליינט.

2. חברות מסנג'ר כמו למשל ICQ הוסיפו יציאה לטלפון.

הקישור על המחשב יכול לתת הרבה יותר מסתם טלפון על הצג, GUI של VOIP לא צריך להראות היום רק כמו טלפון, מכיוון שהוא יכול היום להציע ולתת הרבה יותר מטלפון רגיל.

ה VOIP התחיל באורינטציה עסקית, לספק פתרונות תקשורת פנים ארגונית. אך התפתח גם בערוץ נוסף באמצעות המסנג'רים, והיום יש כבר מגוון גדול. פורטלים אינטרנטים רבים התחילו להציע תוכנות מסנג'ר: יאהו, AOL, MSN וכו'…וכיום יש יותר ויותר שירותים שממזגים את המסנג'רים השונים כגון Meebo, ו Trillian וכו'.

מה האתגרים ולמה אנחנו צריכים להשתנות?

1. קודם כל יש אתגר בנושא ההכנסות:

· קליינטים שמחייגים מ- PC ל- PC משלמים למעשה כלום.

· ביציאה לטלפון רגיל, שולי הרווח צרים מאוד, ואי אפשר לחיות מזה.

· העלויות החודשיות מגוכחות.

2. אתגר רכישת הלקוח, מצד שני בנושא העלויות- הכיוון הפוך, יש עלות גבוה לרכוש לקוח, עלות רכישה הי כ- 150-200 דולר ללקוח, וכששולי הרווח כל כך צרים ושווים למספר סנטים לשיחה, תחשבו כמה זמן לוקח להחזיר לקוח שנרכש.

3. אתגר נוסף הוא נושא נטישת הלקוחות– התחרות קשה, הבדלי התחרות בין הספקים נמוכים ומלחמת המחירים מאפשרת נטישה גדולה.

טרנדים בשוק וכיצד הם עונים על האתגרים:

דרך להתגבר על אתגר הנטישה- פרסונליזציה. זהו כבר לא טלפון רגיל אלה משהו אישי, צילצול אישי, תמונה אישית, רשימה של חברים…אנשים נוטים לנטוש פחות פריטים אישיים.

דרך אחת להפוך משהו לאישי יותר הוא הוספת אווטרים, וגם כמובן חיבור לרשתות חברתיות. דוגמא יפה זה הקישור בין jajah ל plaxo.

לגבי אתגר "שולי הרווח" אז אומנם אי אפשר לגבות כסף בחיוג בין מחשבים, אבל אפשר לקחת כסף במעבר בין טכנולוגיות ופלטפורמות, כמו למשל מ-PC לטלפון דוגמא לשירות שכזה הינו: סקייפ out.

דרך נוספת היא לתת שירותי המרה, לאפשר את התקשורת בין כמה רשתות- אני מתווך בין skype ל Google talk.

מודלים חדשים נבנים גם כדי לתת מענה לאתגרים- מודל אחר אומר נעזוב את המחיר לדקה, שולי הרווח קטנים מדי, ונגבה כסף לא מהמחייג אלא ממקבל השיחה- Pay Per Action.

זהו צעד קדימה במודל פרסום, אני לא רק מביא אותך לעסק אלא אני מאפשר ללקוח ליצור קשר עם בעל העסק, ובעל העסק ישלם על כך, המודל עובד גם באמצעות קישור ל"מומחים".

נרחיב קצת על הנושאים שהזכרנו עכשיו,


פרסונליזציה:

אווטרים– ה GUI מאוד פשוט ונחמד, comvers עשתה ל skype מאוד נחמדים, בהתחלה זה היה בחינם ואחרי חצי שנה זה בעלות של בערך חצי דולר לאווטר.

חברות רבות היום מאפשרות לך ליצור אווטרים ועושות כסף מזה כגון: Combots, Weeme, IDT.

Mobile VOIP:

דוגמאות:

חברת Eqo שיוצרת ווידג'ט מיספייס שמקשר למובייל.

fring – חברה ישראלית המובילה בתחום הVOIP.

iSkoot– שעובדת עם Skype.

בעיה גדולה בתחום זה היא הבטריה של הפלאפון שמתקשה לעמוד בדרישות החיבור, ויש עוד אתגרים נוספים בתחום הזה.

Im services:

לגבי מסנג'רים התפתחות בתחום הוא הקוד הפתוח במסנג'ר וכדאי לשים לזה לב.

קישור למומחה:

דוגמאות:

Palore – נותנים לך קישור למי שהכי מומלץ באזור שלך, ואתה יכול להתקשר אליו. המומחה משלם עבור השיחה ולא הלקוח שפנה אליו.

Bitwine– עובדת עם פלטפורמת Skype.

Kasamba– הישראלית נקנתה ע"י Liveperson ביוני האחרון, עבור 40 מיליון דולר.

אני חושב שקשה מאוד להתחרות היום כחברת שירות, קישור לצד ג' הוא מודל מוצלח יותר.
עידכון- משתמשי אקספלורר המתקשים לראות את המצגות, יכולים למצוא אותם בקישור הבא.