"אף אחד לא ישלם בשביל זה"-הסיפור של קסמבה ינון אקסל

forum logo[6][5][4]_thumbלהלן סיכומים מהתכנסות פורום MIT ישראל בחודש דצמבר 2007

הפורום עסק בנושאInternet Business Models: from Clicks to $

הרצאה זו בנושא: “אף אחד לא ישלם בשביל זה”-הסיפור של קסמבה

מצגת– מצורפת בתחתית הפוסט

דוברינון אקסל, מייסד ומנכ"ל, Kasamba

image

 

 

"אף אחד לא ישלם בשביל זה"-הסיפור של קסמבה

ההיסטוריה של קסמבה:

קסמבה זו פלטפורמה שרשומים בה מעל 30,000 מומחים ולקוחות יכולים לשאול אותם שאלות ולקבל ייעוץ בתשלום.

המודל העיסקי: כל מומחה גובה כמה שהוא רוצה לדקה, ואנחנו לוקחים אחוזים מהרווחים של המומחים.

מבחינת מכירות: היום אנחנו קרובים ל- 30 מיליון דולר בשנה.

איך הרעיון נולד?

התחלנו כשלושה יזמים, לא היה לנו שום רקע ניהולי ולא הכרנו כלום באינטרנט. אבל רצינו לעשות משהו באינטרנט…התגלגלנו מכל מיני רעיונות מיצירת אירועים, למשהו לרופאים…גם לא הצלחנו לגייס כסף כל כך, עד שהגענו לרעיון הזה.

כשבנינו מבנה ראשוני והלכנו לגייס כסף, כולם אמרו "אף אחד לא ישלם על זה" האינטרנט הולך ונהיה חינמי.

אבל די מהר הגענו לגיוס ראשון מהאחים יצחק, אחרי 5 דקות פגישה בלי מצגת (לא היה לנו..) בלי כלום, הם החליטו שהם משקיעים ועבור 2 מיליון דולר הם קיבלו 75% מהחברה 🙂 היינו קצת תמימים…בסופו של דבר הם השקיעו רק מיליון דולר.

התחלנו לגייס עובדים ולעבוד מהר, בנינו את הפלטפורמה עבדנו מאוד קשה ומאומץ, יורים לכל מיני כיוונים בלי שום תוכנית מוגדרת.

ברקע משבר הבועה, בערך באוגוסט המשקיעים אמרו אתם בונים אתר מאוד יפה אבל זה לא מייצר כלום בואו נסגור, השותף השלישי שלנו גם רצה לעזוב אבל ארתור ואני רצינו להמשיך לעבוד קצת…אז הם נתנו לנו חדר ושילמו לנו משכורת, והתחלנו לנסות ולנתח איפה טעינו? מה לא עשינו טוב? ולמה אנשים לא משלמים?

המוצר היה עם המון בעיות, ולאט לאט התחלנו לשפר וראינו ניצוצות ראשונים, צ'קים התחילו להגיע (כי הסליקה לא עבדה…) ואנשים שלחו צ'קים, וזה הדליק אצלינו נורה- אנשים מוכנים ממש להשקיע בזה ולטרוח ולשלוח צ'ק בשביל לקבל ייעוץ. אבל מבחינת המשקיעים שלנו הם אמרו תשמעו זה לא מתרומם לשום דבר והם החזירו לנו את החברה ללא עלות ובמתנה.

פיטרנו את העובדים והפכנו לחברת B2G Back to Garage, היינו צריכים קצת להאבק עם המשקיעים ועם עו"ד כדי לקבל בחזרה את החברה.

בהסכם הפרדות הם נתנו לנו את החברה וכתבו שהם נותנים לנו את זה כי "החברה לא שווה שום דבר" ניסינו שוב לגייס כסף ולא היה עם מי לדבר.

אמרנו בכל זאת נמשיך להחזיק את האתר וננסה לשפר מה שאפשר. התקשרנו לעובדים לשעבר ואפילו עבדנו עם עובדים על בסיס שבועי…פשוט כי לא ידענו אם נוכל לשלם בשבוע שאחריו. ככה התקדמנו ותיקנו באגים, פתאום העסק מתחיל להתפתח לאט לאט והכנסות מתחילות לגדול.

ותוך כדי ההתקדמות מגיעות צרות ותקלות:

  • האקרים– פעם מומחית התקשרה לארתור ואמרה לו אתה חייב לראות מה קרה. מסתבר שדף הבית הפך לשחור והיה כתוב Web Pirates- האקרים, שלחנו להם אימייל ואמרנו להם שאנחנו חברה קטנה ושינסו בבקשה לא לפגוע בנו…הם התנצלו טענו שהם בעצם טובים ורק רוצים ללמד אותנו כמה זה חשוב להגן כי יש שם כמה האקרים לא כל כך טובים ברשת…
  • גנבים– לקוחה זייפה תשלומים בעשרות אלפי דולר, אחרי חקירה מאומצת התגלה שהיא גנבה כרטיס אשראי של הבוס…וקיבלנו חזרה צ'ק של 5$ מקצין המבחן ואת הכסף אנחנו לא נראה כנראה לעולם…

לאט לאט התגברנו, עברנו לשני חדרים גייסנו עוד קצת עובדים.

פרסמנו בעיקר באמצעות Adwords, היו לנו הרבה מתחרים וזה מה שקרנות ההון סיכון גם אמרו לנו שאיחרנו את הרכבת.

אחרי שנתיים עברנו מהגראג' למשרדים, ואחרי שההכנסות גדלו משמעותית ויצאנו לסבב גיוס נוסף ופתאום נהיה סדר וחבר מנהלים ומשקיעים שצריך לתת להם דין וחשבון.

הצמיחה היתה של כ 200% בשנה, מה שייצר גם תסבוכת- צורך ביותר תמיכת לקוחות, בתמיכה בהכנסות.

ש: איך גייסתם את המומחים?

ת: את הכמה אלפים הראשונים גייסנו בשנת 2000, משנה זו והלאה רק גייסנו לקוחות ומאז המומחים מצטרפים בעצמם.

ש: אתם מפרסמים היום?

ת: כן.

התחילה תקופת חיזור של כל מיני קונים מענינים והתלבטנו, ולבסוף מצאנו את ה"כלה" המיועדת.

נרכשנו על ידי LifePerson, ואחד הדברים הכי חשובים ששקלנו זה הכימיה שהייתה לנו עם האנשים שם.

מה עושים עכשיו- מה העתיד?

מבחינתנו אנחנו רק בתחילת הדרך, אומנם התחלנו לייצר הכנסות משמעותיות אבל האתגרים גדולים.

אביא לסיום ציטטה שאני מאוד אוהב ומאמין בה:

"להצליח משמע לעבור מכישלון לכישלון מבלי לאבד את ההתלהבות" (צ'רצ'יל)

המצגת