איך לגרום לסטארטאפ שלך לקבל עוד סיקור תקשורתי מאת fern reiss- פורום MIT ישראל

סיכום הרצאה מהתכנסות פורום MIT ישראל נובמבר.

(לפרטים נוספים על התכנסות זו).

דוברת: פרן רייס, Expertizing.com.image

הנושא: how to get still ore media attention for your startup

(ההרצאה הועברה באנגלית):

how to get still ore media attention for your startup

בששת החודשים האחרונים הביזנס שלי ואני הוצגנו כמעט בכל עיתון אפשרי בארה"ב, הופענו במעל 100 פרסומים ומגזינים שונים מהמוכרים ביותר בארה"ב.

והשאלה היא האם אתם יכולים לעשות אותו דבר בשביל העסק שלכם ?


אני טוענת שכן ואני קוראת למומחיות זו expertizing, לדעתי אין עסק אחד שלא יכול להפיק תועלת מכמות פרסום שכזו.

בעיני השאלה במה העסק שלך עוסק חשובה פחות מהשאלה איך העסק שלכם מוצג כחומר חדשותי.

הטיפ הראשון שלי הוא כתבו ספר, אין משהו עוצמתי יותר מאשר להציג את עצמך כסופר של ספר. זה מקנה לך מייד מהימנות, וזה אפילו לא משנה אם הספר טוב או לא, היום להדפיס ספר עולה בערך 2$ לעותק, וזה זול בהרבה מלהוציא הודעות לעיתונות או מלבצע קמפיין פרסום.

ספר הופך לכרטיס ביקור עיסקי שלכם.

ואם אתם בעניין אז אפילו יותר טוב מלהוציא ספר אחד זה להוציא סידרה של ספרים…כשאנשים מחפשים ספר שכתבתי והם מוצאים ש-3 מתוך 7 ספרים על מדף חנות הספרים נכתבו על ידי, אני מייד ממותגת כבעלת הסמכות בתחום גם אם הספרים לא מי יודע כמה.

סנכרנו (syndicate)– פרסמו מאמרים והפיצו אותם בעשרות עיתונים מקוונים, הם יישאו עבורכם את הבשורה לקהל.

איך עושים את זה?

פשוט חפשו במנועי חיפוש- 'submit article' והוסיפו לחיפוש את מילת המפתח שקשורה לנושא שאתם מעונינים להתמחות בו לדוגמא submnit artivle sotokes, ותמצאו עשרות אתרים שרק ישמחו להפיץ את המאמרים והתוכן שלכם ברשת.

צרו ובנו אתר המכיל מידע עשיר על התחום שאתם מסקרים, כותבים ומתמחים בו.

אני מכירה מישהו שמפרסם סיפרונים בנושא הפופולרי איך לעשות כסף מהיר, זה תחום די רווי בספרונים אבל הבחור הזה יצר מעין ווידג'ט שמציג באתר שלו בכל רגע נתון כמה כסף יש לביל גייטס, ומאותו הרגע כל העיתונאים שכותבים מאמר על ביל גייטס רצים לאתר שלו. והוא אפילו מופיע בראש מנועי החיפוש לחיפוש Bill Gates למרות שהוא לא ביל גייטס בעצמו! הוא הצליח למנף את עצמו על חשבון ביל גייטס וזה חכם.

אני ממליץ גם לשים לב לכל מיני נושאים של קידום אתרים במנועי חיפוש SEOבלוגים, וויקים.

בלוגינג הוא דרך מעולה לעדכן תוכן והוא גם דרך מעולה להותיר חתימה גבוהה במנועי חיפוש.

מאוד כדאי לשים לב גם לקבוצות באתרים חברתיים כמו פייסבוק, ולינקדין כי השוק הולך ונוטה לשם.

אני גם ממליצה לכם לנסות להקים אירגון/איגוד Association בין לאומי, עיתונאים מאוד אוהבים אירגונים והם נותנים להם תשומת לב, בקלות רבה יותר.

היתה לי מכרה שניסתה לקדם ספר שלה בנושא מסויים שעיתונאים לא גילו בו עניין, והיא הקימה לשם כך איגוד ואירגון בנושא שלה, וחברות באירגון זה בסך מסויים זיכתה אותך בעותק מהספר….וכמובן שהתקשורת שמחה לפרסם הודעות מטעם האירגון הבינלאומי.

דרך נוספת היא ליצור משהו שקשור לימי חופש ב- chase's כמו למשל יום ה- לקחת את הדג שלך לארוחת צהריים או כל משהו אחר שתמציאו לחגוג כיום בין לאומי…..

ועל ידי יצירת יום בינלאומי, אפשר לזכות בתשומת לב. אני יצרתי ללקוח טכני שלי שלא כל כך יכל למשוך תשומת לב עיתונאית את יום הגיק הבין לאומי וזה זכה לתשומת לב גבוהה ביותר של התקשורת.

תחרויות– זה תמיד מושך אש ותשומת לב, וקל לארגן אותם. אני יצרתי את תחרות- i love my independent book store because והזוכים יכלו לקבל 50$. חנויות עצמאיות לספרים ממש אהבו את זה כי זה הזכיר ללקוחות שלהם למה הם בעצם אוהבים את החנויות המקומיות שלהם. זה כלי מאוד חזק שיכול לזכות בתשומת לב גבוה. אני חייבת לומר שהתחרות עצמה לא הצליחה וחילקנו רק 150$ אבל זכינו בתשומת לב מאוד רצינית של התקשורת הם פשוט אהבו את זה. אז תחשבו על תחרות מתאימה לקדם את העסק שלכם…

מיתוג branding – אני שמה דגש גדול על מיתוג ולוגו, אני למשל משתמשת בתג אישי משלי בכנסים כי הוא מכיל את הלוגו שלי, אני גם מסתובבת עם תיק עם הלוגו שלי וכדומה.

אני מאוד ממליצה לקשור מילה מיוחדת לעסק שלך כמו שאני למשל עשיתי עם expertizing שזו מילה שאני ניכסתי לעסק שלי.

פליירים– חברות משקיעות בזה הרבה כסף, ומפיצות אותם בכנסים אבל בסופו של דבר הלקוחות לא שומרים אותם הם פשוט זורקים אותם. אני ממליצה לשים משהו שמקנה ערך ללקוחות כמו- לוח שנה בצד השני באופן שגורם לאנשים לשמור את זה אצלכם אח"כ.

בנוסף ניתן לספק ערך עם: רשימות של חנויות שאפשר להשיג בהם מבצעים, רשימות של אתרים שימושיים וכדומה.

לקוחות מתקשרים אלי ואומרים לי שהם משתמשים בפלייר שלי על גבי המחשב שלהם כי הוא עוזר להם ביום יום וזה בדיוק מה שאני רוצה שיקרה.

נקודה נוספת היא לתת לעסקים שאתם עובדים איתם ערך, למשל ידידה שלי בעסק שהוא B2B היא יצרה לחברות שהיא עובדת איתם מעין מחשבון שמאפשר להם לחשב בזריזות משהו שהם עובדים איתו. וככה בצד של העסקים היה המחשבון ומצד שני זה שפנה ללקוחות שיושבים מולם היא מיקמה את הפירסום שלה.

לדבר עם התקשורת– הבעיה העיקרית היא ליצור קשר עם העיתונאים. הבעיה חאח"כ היא איך גורמים להם לגלות עניין.

איך יוצרים קשר עם עיתונאים?

פעם הייתה פשוט שולח את הודעות העיתונות שלך ומקווה שזה יתפוס, היום אני ממש לא ממליצה על זה, זה פשוט נערם במשרד באיזה ערמה שגדלה בצד וזה לא זוכה לתשומת לב גדולה מדי.

אז מה כן אפשר לעשות?

1. לשכור יחצ"ן- זה עולה הרבה אבל זה יכול לעבוד.

2. אם אתם רוצים לעשות את זה לבד- אז יש חברות הפצה ברשת כמו prweb.com, אני ממליצה גם על profnet.com זו מערכת בה עיתונאים מחפשים מומחים לסיקור מסויים, העלות היא 7000$ לשנה אבל זוהי רשת מאוד טובה, אתה רואה שמחפשים מומחה לסיקור נושא מסויים ואתה מייד שולח מייל שיש לך את המומחיות הנדרשת ואז אתה בעניינים.

3. expertizing publicity forum – שאני יצרתי, אתם יכול לשלוח מאמר בן 100 מילים ולקבל חוות דעת של עיתונאים חזרה על התקציר שלכם ואם מתמזל מזלכם הם גם יפנו אליכם אם הם ומתענינים ביצירת כתבה על הנושא שהעליתם.

החלק השני של הבעיה היא- אחרי שפנית והצלחת ליצור קשר, היא איך להצליח לגרום להם לכתוב כתבה עליך. ואני הגעתי לנקודה שיכלתי לייצר כתבה כמעט על כל נושא.

טיפ שלי הוא- כדאי לנסות לקשר את תוכן הכתבה שלך לנושאים שחמים בחדשות היום.

אז איך עושים את זה?

יש לי ספר אודות טרוריזם והורות, ראיתי ש- voiceofamerica עושים כתבה על מערכות בתי קולנוע ביתיים, חשבתי לרגע איך אני יכולה לשלב את הנושא שלי עם הספר ואמרתי להם: אפשר להלחם עם בן לאדן באמצעות העובדה שהאמריקאים צורכים את הבידור שלהם בבית במערכות בתי קולנוע ביתיים…הם אהבו את זה וראיינו אותי באייטם.

החוכמה היא לשלב, ולתזמן.

אל תשלחו הודעת עיתונות כמו "ייסדתי עסק חדש" אלה סיפור מעניין שקשור לכך…

אז איך מוצאים את החומרים המענינים האלה?

עבדתי עם מישהי שכתבה ספר "כל הגברים דרעקים עד שמוכיחים אחרת" היא רצתה לעבוד איתי וכול הזמן ניסתה להציע לי נושאים לחדשות סביב זה. ויום אחד היא אמרה לי "מה לגבי העובדה שזה תורגם ל-10 שפות בעצם…ל-9". וזה הדליק אצלי נורה ושאלתי אותה מה הסיפור למה קודם אמרת 10 ואחר כךו 9? אז היא סיפרה לי שזה תורגם לפרסית אבל נאסר לפרסום באיראן…..אמרתי לה הנה הסיפור החדשותי שלך….עשינו מזה סיפור חדשותי וזה זכה לפרסום גדול.

תעקבו אחרי העיתונאים שכותבים על הנושא שלכם, וטפטפו אותם בטיפים לאורך זמן ואז הם יראו בכם עם הזמן מקור לידיעות ויפרסמו משהו שלכם כשזה יהיה גם חשוב לכם.

תחשבו גם על הקבוצות השונות של הלקוחות שלכם ותחלקו את המוצרים והשירותים שלכם בהתאם כך תוכלו למקסם רווחים למשל אני עושה את אותה סדנא אבל פעם אני קוראת לזה: סדנת פרסום וכתיבה לרופאים ופעם סדנת פרסום וכתיבה לעקרות בית וכו'….

כדאי שתחשבו גם על העיתונות המקומית גם היא רעבה לידיעות חדשותיות שקשורות אליה.

כדאי גם לשמור על רשימת תפוצה- ועל דרכים בשביל להגדיל אותה, לקוחות קיימים יקנו ממך יותר מאשר זרים, אז תאספו אימיילים על ידי חלוקת מתנות חינם.

פופולריות ואקסלוסיביות מוכרים- אם אנשים אומרים שהספרים שלי הם ייחודים אז זה כבר יוצר ביקוש, אקסלוסיביות יכולה בהחלט ליצור גם פופולריות.

כדאי גם להתאים את המסר שלכם לאמצעי הפצה ומדיה שונים, הנגישו אותם ל: אודיו, ייעוץ, מאמרים לקריאה, ספרים, מתנות וכדומה.. אנשים שונים אוהבים לצרוך את המידע בדרכים שונים ואתם צריכים להיות קשובים וערים לכך.

למשל אנחנו ראינו שאנשים מאוד אוהבים את תיקי היד שלנו עם הלוגו , אז פשוט התחלנו למכור אותם, אישית לא האמנתי שאנשים ירצו את זה בכלל אבל התברר שהם כן..אז אם הם אוהבים את זה למה לא למכור להם את זה?

אני ממליצה גם לעשות מבצעים-לעשות הנחות תלויות זמן החלטה, תקנו היום תקבלו הנחה מיוחדת זה יוצר כדאיות.

אתם מוכרים לא את המוצר אלה את התדמית של המוצר, אנשים לא קונים את הספרים שלי בגלל שהם טובים..אלה בגלל שיש להם חלום להיות סופרים מפרסמים.

אז אני מנסה לתקשר עם הרצון הזה, בספר שלי יש תמונה שלי יושבת במשרד מרווח וכותבת בנוחות זו אומנם תמונה שממש לא משקפת את המציאות אבל זה החלום, וזה מה שהקוראים שלי מחפשים אז זה גם מה שאנחנו מנסים למכור להם- תנסו למכור את ההטבות וההנאות שהחלום של הלקוחות שלכם מגלמים .

טיפים נוספים: להורדת טיפים מרוכזים בנושא expertizing (קובץ PDF)

שאלות מהקהל:

ש: איך מגיעים לאדם הנכון בערוץ הפרסום איך יודעים לאיזה כתב להגיע?

ת: או לעבוד עם חברת יחצ"נות או לעשות מחקר ארוך, אני מאמינה בפרסום מכוון לשלוח לעיתונאי אחד ספציפי את הידיעה. וזה מצריך מחקר ארוך והיכרות עם העיתונאים ועם העיתונאים. אם אתם רוצים סיקור במקום מסויים אתם צריכים לדעת את מי לטפטפ בידיעה.

ש: למה להתעסק בכלל עם המדיה הישנה והעיתונות כשיש היום בלוגים?

ת: למדיה המסורתית יש מעין סמכותיות שאין עדיין לבלוגים מסויימים…אם אני אומרת שהניו יורק טיימס כתב עלי זה יוצר רושם שכרגע שום בלוג עדיין לא מצליח ליצור. אני מאוד ממליצה על בלוגים אבל זה לא תמיד מתאים לכל לקוח. למשל אני משתדלת מאוד להופיע בערכים בויקפדיה שרלוונטים אלי.

ש: האם את יכולה להרחיב על השירותים שלך לעסקים בישראל?

ת: בוודאי בשמחה, אני מציעה סדנאות וייעוץ על איך לעבוד עם העיתונות העולמית, יש לי המון ידע בתחום זה. מה שהכי מתאים ללקוחות ישראלים זה הפורום ל expertizing זה עלות נמוכה 2,000 $ עבור פוטנציאל להמון המון פרסום, אין ערבויות אבל לקוחות שלי בעבר קיבלו המון תשומת לב.

ש: מה לגבי יצירת קשרים עם המדיה המרכזית בתחום שלך?

ת: בוודאי שזה מומלץ, אני תמיד ממליצה ליצור קשרים שכאלה זו דרך מעולה ללכת.

ש: ציינת יצירת יום מיוחד שקשור לעסק שלך, השאלה האם באמת אפשר עדיין לייצר פה באזז סביב זה והאם הבאזז הזה נשאר?

ת: האמת שאני לא בטוחה שזה משנה, קודם כל אם זה נכנס ל chases זה יכול לההפך ליום שחוזר מדי יום. אני לא בטוחה שזה משנה עם היום הזה סוקר רק יום פעם אחת או לא.

ש: האם תוכלי להרחיב על היתרונות והחסרונות של אתרים חברתיים על פני מדיה אחרת?

ת: אני חושבת שאין מספיק זמן כדי לדעת, אני מרגישה שהפוטנציאל בתחום זה רב יותר מאשר ערוצים אחרים שנוסו, ויותר ויותר כסף הולך לכיוון הזה, היתרןו בתחום זה הוא שאפשר למצוא בדיוק את הערוץ והנישה שרלוונטית לעסק שלך בלי הצורך למצוא את הנישה שלך בתוך בליל של נושאים אחרים.

ש: עד כמה הניסיון והטיפים שלך רלוונטים ונוגעים לשוק הישראלי או רק לשוק העולמי?

ת: מה שאמרתי לגבי עיתונאים רלוונטי לרוב לכל העולם, היתרון בישראל הוא שהארץ קטנה ואז יותר קל לתפוס את תשומת הלב ולכסות את רוב הקהל זה יתרון אדיר, זה אומר שאפשר מהר מאוד להגיע למה שרוצים גם מבחינת נגישות העיתונאים וגם מבחינת הנגישות לקהל.

ש: האם את ממליצה על סיקור שלילי כדרך להשיג הכרה?

ת: לא אני ממש לא ממליצה, והאמת היא שכל חברה בסופו של דבר זוכה לפרסום שלילי ואני ממליצה לחברות להתכונן למשברים מראש כדוברים. מה קורה אם המנכ"ל עושה טעות, מה קורה אם יש משבר פיננסי וכו'…

ש: איך אפשר לקחת רעיון טוב ולהפוך אותו למעולה מבחינת פרסום חוץ מהומור? למשל כמו בסיפור של פייסבוק?

ת: לפעמים זה מזל, ולפעמים זה פשוט חשיבה מחוץ לקופסה.

ש: מה את ממליצה לחברות צעירות לפני שהם מוכנות לקבל הרבה מאוד סיקור?

ת: אני ממש ממליצה להתאמן כבר משלב מוקדם על הניסיונות ליצור כתבות, למצוא את המגזינים שאתם מעונינים לכתוב בו וליצור קשר ישיר עם הכתבים…

ש: את בעיקר ממליצה על "לעשות את זה לבד" אילו יתרונות יכולים להיות לפנייה ליחצ"ן?

ת: חברות שאני עובדת איתם לא יכולות להרשות לעצמם לשלם 10,000$ לחברות יחצ"נות מקצועיות. אבל יש גם את אלו שפונים אלינו מכיוון שהם לא לגמרי מרוצים מחברות היחצ"נות שהם עובדים איתם. רוב המפרסמים לא עושים מספיק עם וויקים, עם בלוגים או עם רשתות חברתיות… אז אם העסק שלך עוסק במשהו למתבגרים אתה צריך חשיפה ברשתות חברתיות וחברות יחצ"נות רגילות היום לא נותנות לזה מענה מספיק.

ש: לפי מה עלינו לבחור חברה יחצ"נית? לקוחות, תיקי עבודה? או מה?

ת: לרוב זו שאלה של הנישה שאתה רוצה לפנות אליה, או התקציב שלך, הכי חשוב זה שהם מכירים טוב את התחום שלך, אבל האמת היא שאין שום אחריות או הבטחה שחברת הפרסום תצליח.

טיפים נוספים: להורדת טיפים מרוכזים בנושא expertizing (קובץ PDF)

2 תגובות בנושא “איך לגרום לסטארטאפ שלך לקבל עוד סיקור תקשורתי מאת fern reiss- פורום MIT ישראל”

  1. אדם שלום
    אני פונה אליך מכיוון שלא קיבלתי מענה על שאלותי באתר שאתה משווק .אולי אתה תוכל להפנות אותי לטלפון /מייל תמיכה שכן עונים בו? מספר מיילים ששלחתי לכתובת באתר לא זכו לכל מענה. תודה
    מירי

סגור לתגובות.