עברי לידר ושיווק SMO- עברי שיחרר את הסינגל הראשון שלו חינם לגולשים…

בצעד מעורר עניין בחר הזמר עברי לידר  לשחרר את הסינגל הראשון של הדיסק שלו חינם ברשת דרך אתר האינטרנט שלו,

איך שמענו על זה?

פשוט קיבלנו הזמנה להוריד את השיר דרך דף הפייסבוק שלו…

image

בדף הפייסבוק ובאתר של עברי נאמר:

אנשים יקרים,
חשבתי שאחרי 10 שנים של תקליטים והופעות אני רוצה להתחיל הפעם במשהו ממני אליכם. אז הנה הסינגל הראשון מתוך התקליט החדש שיצא בספטמבר. תורידו, תקשיבו, ואני מקווה שתאהבו.
להתראות בינתיים
עברי

זהו צעד קידום מכירות מעניין ביותר לקראת יציאת הדיסק החדש, צעד המעיד גם על הבנה עמוקה של המקום בו נמצאים קהל היעד של הדיסק.

ממצאי מחקר שהתפרסם לאחרונה בבריטניה גילה כי המשתמשים בשלים ומעונינים בשמיעת מוזיקה במודל עסקי חדש- ישלמו, אבל קצת:

עוד עלה מן המחקר כי 80% מהמשתתפים אמרו שיהיו מוכנים לשלם תשלום חודשי על שירות שמאפשר הורדת מוזיקה באופן חוקי. שארקי סירב למסור את הסכום הממוצע שהנשאלים אמרו שיהיו מוכנים לשלם, אבל ההערכה היא שמדובר בכ-10 פאונד (קרוב ל-70 ש"ח).

הצעד של עיברי מצטרף למהלך בו נקט יזהר אשדות באינטרנט, כאשר השתמש ברשת כערוץ פתוח ויישיר למכירת התקליט שלו.

האם צעד זה אכן ישתלם?

נאלץ להמתין ולראות…אולם בחו"ל ישנם כבר תקדימים מענינים לצעדים דומים של אמנים וזמרים:

הזמרת מדונה שיחררה את כל האלבום האחרון שלה בעמוד ה Myspace האישי שלה לפני שיצא הדיסק שלה לשוק, והדעה הרווחת היתה כי זהו אכן היה צעד קידום מכירות מוצלח.

הניסיון המעניין ביותר היה זה של להקת רדיוהד, שבחרה למכור את כל האלבום האחרון שלה- In Rainbows

בשיטת "שלם כמה שבא לך", ולאחר מכן אף העלתה הופעה בת שעה של האלבום לצפייה חינם לרשת המעידה גם על השינויים והזעזועים הקשים שעוברת תעשיית המוזיקה.

ומסתבר ששיטת ההפצה הייחודית הצליחה מעל המשוער:

במהלך אוקטובר, ביקרו באתר 1.2 מיליון איש, שרובם המכריע הוריד את האלבום, כאשר 62% בחרו לא לשלם עבורו. "המחקר מוכיח בצורה חד משמעית כי צרכני המוזיקה חשים שמוזיקה דיגיטלית צריכה להיות חינמית, ואינה שווה כסף. מדובר בקבוצה גדולה של אנשים שלא ניתן להתעלם ממנה והגיע הזמן להציג מודלים עסקיים חדשים", אמר פרד ווילסון, שותף מנהל בחברת ההשקעות Union Square Ventures.

על פי נתוניה של comScore, חלק הארי של המשלמים (17%) הקציב לאלבום פחות מארבעה דולר, אולם אחוז ניכר מהרוכשים (12%) היו מוכנים לשלם 8-12 דולר, סכום שווה ערך לרכישת אלבום ב-iTunes.

אולם לא כולם כל כך מבסוטים מהצעדים הללו:

ג'ין סימונס, הסולן-בסיסט של להקת KISS (ולפני שהפך לכוכב גלאם-רוק, ישראלי בשם חיים ויץ), האשים את רדיוהד בכך שהיא לוקחת חלק בהרס תעשיית המוזיקה, על ידי המודל שהציגה כאשר הפיצו את האלבום האחרון שלהם (In Rainbows) באינטרנט, במחיר לפי בחירת הלקוח ולמעשה בחינם. מילות הסיכום של סימונס בנושא היו "תעשיית המוזיקה מתה. היא עמוק מתחת לאדמה, ולצערי המעריצים גרמו לכך, כאשר הם החליטו להוריד ולשתף קבצים". (ציטוט מתוך סקירת השבוע)

כמהלך פירסומי צעד זה של עיברי לידר, מוכיח את עצמו כערוץ הפצה אפקטיבי ומוצלח המאפשר לו לבצע קידום מכירות ישיר ומומקד לקהל היעד שלו (ומעניין לקרוא את תגובות הגולשים בדף) תוך עלויות נמוכות והחזר גבוה על השקעה בפרסום.

עד כה רשת האינטרנט ככלל ובפרט אתרים של להקות ופרופילים ברשתות חברתיות המוקדשות למוזיקה של להקות מתחילות, תרמו משמעותית להכרה באמנים מתחילים וצעירים שהיטיבו להשתמש בטקטיקות לשיווק SMO ושיווק ויראלי ברשת.

השאלה הגדולה היא האם מעבר לפרסום ולשיווק האפקטיבי ימצא גם מודל הכנסות שיאפשר להם  להפוך את התחביב למקצוע המפרנס בכבוד.