טיפים ליזמים וסטארט-אפים על הצלחות וכשלונות מפי ליעד אגמון Delver פורום MIT

הרצאה זו סוכמה על ידינו במסגרת כינוס “יום היזם” שאירגן פורום MIT ישראל.ליעד אגמון דלבר, מאת SMO יזמות ושיווק באינטרנט

דובר-ליעד אגמון יזם ומנכ”ל הסטארטאפ Delver (קיראו עוד על הדוברים באירוע).

נושא ההרצאה: טיפים ליזמים מתחילים.

שימו לב– אנחנו ממליצים לכם להתעדכן מראש אודות אירועים וכנסים הנוגעים ליזמות אינטרנט באמצעות מעקב אחרי לוח אירועי האינטרנט בישראל המתעדכן שלנו.

ההרצאה מאת ליעד אגמון:

לפני חודש וחצי כש-אלה מטלון פנתה אלי, Delver עמדה להיסגר, והכותרת של ההרצאה היתה אמורה להיות על הצלחות וכשלונות….אבל מאז Delver נמכרה לסירס, אז שיניתי קצת את מבנה ההרצאה.

קצת על מה זה להיות יזם:

שנים אני חולם לצאת לפנסיה לאיזה אי, הבעיה היא שיזם כל הזמן חושב על הפתרון הבא…יזם שחולם לצאת לנופש באי מגיע למקום ומייד חושב אולי נקים באי איזה גסט האוס? מהר מאוד הגסט האוס הופך למלון ואז לרשת…כיזם אתה כל הזמן מוצא את עצמך בנקודת הפתיחה.

פרפסקטיבה:

זמן זה האויב הכי גדול שלך:

אם אתה מגיע לשיא בערך בגיל 50-55 ובישראל אתה מתחיל נניח בגיל 25, זה משאיר לך בערך 25 שנה לתכנן קדימה…

אתה צריך בעצם לחשוב אחורה- לאן את רוצה להגיע ואז להתחיל לגזור את המסלול לשם. ככל שתתעסק בדברים רלוונטים פחות, הזמן שלך מתקצר. יש לנו נטיה בחיים להתגלגל ואנחנו לא תמיד מוצאים את עצמינו במסלול שרצינו, הדבר שמנחם אותי תמיד הוא שבסוף כולם מתים :).

עושר הוא ממש לא הדרייבר המרכזי בכדי להיות יזם, למטרה הזו אני ממליץ על מסלול יותר בטוח כגון להיות יועץ השקעות בוול סטריט.

ליעד מציג מספר יזמים מפורסמים- הגילאים הממוצאים של כולם: איינשטיין,גיל שויד, סטיב ג'ובס, לנון, ביל גייטס,ומרק צוקרברג- כל אלו פרצו בערך בגיל 20 פלוס.

למה הכול קורה בערך בגילאי ה- 20 ?

  • מבוגרים מיושנים ולא מבינים כלום… בעצם מבוגרים יודעים יותר מדי…- כשהקמנו את אוניגמה הקשיב לסיפור שלנו ינקי מרגלית, היא אמר כמה דברים, הוא אמר שזה באמת מעניין אבל שאין לנו סיכוי כי זה תחום מאוד מסובך ואמר בקיצור בהצלחה ילדים אבל תודה אבל אנחנו לא נשקיע. ובגדול הוא צדק הרעיון שלנו היה פסיכי לגמרי, אבל בסופו של דבר עשינו את זה. כשאתה צעיר אתה לא מבין את הסיכונים וזה דווקא יתרון.
    האופן שבו נמכרנו למקאפי היה שפשוט שמעתי ממישהו שנציגים של מקאפי מגיעים לארץ, התקשרתי ברוב חוצפתי לנציג מקאפי בישראל אמרתי לו שלום קוראים לי ליעד אתה לא מכיר אותי אבל אנחנו עושים ככה וככה, נתתי לו את נאום המעלית הטוב ביותר שלי, ואז הוא אמר שזה מעניין אותו והוא נתן לי עוד 5 דקות, ביקשתי פגישה עם הנציגים, הוא אמר שאין להם זמן…יצרנו פגישה ואחרי פגישה בת שעתיים + עוד פגישה, אחרי חודשיים נמכרנו למקאפי ב-20 מיליון דולר.
  • המצאה- Disruptive evolution זה מה שיעשה את המהפכה.

למה הייטק?

מציג שקף השוואה בין חברת אוניגמה לחברת AM:PM שהוקמה באותו הזמן, ורואים שבאותו הזמן שתי החברות הגיעו להצלחות בהיקפים שונים מאוד:

אוניגמה

טיפים כללים ליזמים שאספתי עם השנים:

  • אתה חייב שיהיה לך יתרון יחסי– רקע וניסיון במקום שבו יש לך יתרון או הבנה על פני שאר השחקנים בשוק, לא לכל אחד יש יתרון יחסי בשוק אבל הם מפצים את זה בתכונות אחרות ו/או שותפים משלימים.
  • עולם הסטארטאפים– הכול מהיר והוא כמו אבולוציה על סטרואידים, זה לא תהליך טבעי ולכן גם רוב הסטארטאפים נופלים, זה לא דומה לחברה ותיקה ורגילה.
  • כשבוחרים פרוייקט– הוא חייב להיות אמביציוזי, הרבה סטארטאפים קטנים ולא מייצרים שיפור נרחב.
  • קונים– חשוב להבין מי הקונים של המוצר אם הולכים לחברות אז מי המחליטים בחברה שאליהם פונים.

תכונות שחשובות ליזמים:

  • יזמים חייבים להיות מאוד חכמים- קצב השינויים גבוה.
  • להבין איך העולם עובד- אנשים טכנולוגים שלא מבינים שהעולם הוא לא טכנולוגי אלה שהעולם מחפש פתרונות.
  • יחסי אנוש מצויינים.
  • מציג מצויין.
  • כרזמטי.
  • נחמד.
  • צנוע? זה לא תמיד נכון יש יזמים שהם גם מאוד נרקסיסטים.

חשוב לזכור שזה לא תמיד צריך להיות תכונה של אדם אחד אבל כן חשוב שהתכונות האלו יושלמו בצוות.

בחירת שותפים:

חשוב לבחור שותפים נכונים- חשוב שיהיה הסכם טרום נישואים, מה קורה אם העסק משנה כיוון מתישהו. DSC02902

חייבים למצוא מנגנונים כדי שיהיה אפשר להתנתק יפה משותפים ומיסדים שלא יכולים לתרום לאבולוציה הבאה של הסטארטאפ.

זה לא בהכרח ריבים בין שותפים אבל לא תמיד המטרות והרצונות של השותפים זהים עם הדרך.

משקיעים:

גם עם משקיעים צריך להיות מאוד בררנים, אחרי חודשים שאתה רץ לגייס כסף פתאום מגיע מישהו בא ואומר בא קח את הכסף, מה תעשה תגיד לו לא? אתה לא מתאים לי? זה מאוד קשה, אבל חשוב שתדע שמשקיע לא נכון יהרוג לך בסופו של דבר את החברה.

הרבה מאוד סטארטאפים מתחילים עם משקיעים פרטיים, אתה לרוב מגייס כסף מבערך 5-6 משקיעים, חלקם לא מבינים את השוק, לכן חשוב מאוד מאוד לקחת עו"ד טוב לחברה ולבנות מנגנון של Proxy כלומר נציג אחד לכל המשקיעים ואתם מתנהלים מולו בלבד.

עובדים:

הנכס הכי חשוב שיש לכם בחברה, השקעתי בערך 50% מהזמן בעובד מתאים ושווה להשקיע את הזמן ואת כל האנרגיה והפוקוס בעובד הנכון כי עובד לא נכון יכול לשרוף לכם המון המון זמן. זה לא תמיד רק הניסיון כמו גם הגישה הנכונה.

להקשיב:

חשוב כל הזמן להקשיב לאחרים אבל בסופו של דבר זה הסטארטאפ שלכם וחשוב שתלכו עם תחושות הבטן שלכם.

למי להקשיב:

  • Industry Experts
  • Advisors
  • Customers
  • Employees – הרבה פעמים העובדים שלכם מבינים הכי טוב.
  • Your Mother

US presence :

אם אתה מוכר לשוק האמריקאי אתה חייב נוכחות בשוק האמריקאי (אל כל שוק יעד אליו את מכוונים).