תמריצים במערכות חברתיות-יניב גולן Yedda כנס דה מרקר 08

הסדנה סוכמה על ידינו, בסדנת אומן שהועברה בכנס דה מרקר 08 image25

קריאה מהנה,

צוות SMO

 

תמריצים במערכות חברתיות-יניב גולן Yedda כנס דה מרקר 08

מצגת ההרצאה

 

סיכום ההרצאה:

תמריצים במערכות חברתיות– אלו הניסיונות שלנו לתכנן תמריצים לגולשים שמגיעים לאתר ולעורר אותם לעשות דברים שאנחנו רוצים שהimageם יעשו.

השאלה הכי חשובה שצריך לענות עליה בנוגע למוצר שלכם היא- "למה?", למה אנשים עושים מה שהם עושים עם המוצר שלכם?

למה אנשים שואלים שאלות (במקרה של Yedda).

למה הם עונים? למה הם כותבים בלוג? מעלים תמונות לפליקר? או שולחים לינקים לחברים? מה המוטיבציה שלהם?

למה אנשים אצלינו מוכנים לענות על שאלות?

שאלה חשובה נוספת היא "למה אנשים לא עושים דברים מסויימים?" למה הם לא עונים על שאלות? או עושים את הפעולה שאנחנו רוצים? וגם חשוב למדוד את זה, חשוב להבין באיזה דף הם נפלו ואיפה הם הלכו וכדו'…

web 2.0

ההיסטוריה של שאילת שאלות ברשת, בקצרה:

  1. 1980-כל הנושא של מה יוזרים עושים דברים ותורמים את הזמן שלהם לטובת אחרים מתחיל ב 1980 בשם usenet שירות מאוד ותיק של פורמים.
  2. 1985– קהילת ה well וחברת AOL.
  3. 1997slashdot כמו דיגג טכנולוגי דירוגים של אנשים.
  4. 2001wikipedia , יש אנשים שמוכנים לתרום את הזמן ויש לזה סיבה.

מחזור החיים של המשתמש, איזה סוגים של משתמשים יש לנו ברשת?

  • המציץ – מתחילים ומציצים באתר, ראינו תוכן ונהננו.
  • הצעיר– מתחלים להיות שותפים אבל הם קצת צעירים.
  • הקבוע– משתתף מחויב חבר בקהילה.
  • המנהיג– מעודד השתתפות- הם המנוע האמיתית של האתר המתווכים באינטראקציות.
  • זקן השבט– בדרך לעזוב את הקהילה אולי לקהילה אחרת…וזה קורה באופן טבעי.

נדבר קצת על מה אנשים עושים ברשת יש כל מיני רמות של התעסקות, ברמה הכי נמוכה הם צורכים תוכן, קוראים ורואים:

power law of participation

גרף של מעורבות ופעילות גולש, מורכב משני חלקים collative intelligence והחלק החשוב יותר collaborative intelligence שמתמקד בניטור ובאיכות התוכן המתקיים וזה החלק החשוב באתר- שהגולשים מבקרים את התוכן באתר ואת תכני הקהילה.

שלב ה subscribe הוא שלב מאוד חשוב כי הוא מבטא מעבר ממעורבות פסיבית למחויבות של הגולש כלפי השירות/אתר וזה נקודה משמעותית ביותר.

לגבי איפה שמים את השלב הזה זו שאלה קשה, אני חושב שכדאי לתת קודם ליוזר מה שהוא רוצה ורק אח"כ שיגלה את האפשרויות הנוספות.

אבל למרות הרצון שלנו שהיוזרים יהיו מאוד פעילים, המעורבות שלהם עובדת על פי חוק ה- 90:9:1

90% פסיביים

9% תורמים באופן חלקי

1% פעיל ביותר "חסר חיים" מחובר בווריד לאתר

אז למה אנשים עושים דברים ב Web?

אני פתחתי באופן אישי חשבון Flickr רק כדי להבין מה קורה שם…והתמכרתי.

מאוד חשוב להתנסות בפלטפורמות כדי להבין למה אתה בעצמך משתמש בשירותים האלה. לכל בן אדם יש את הסיבות שלו אבל בסוף כל אחד הוא בן אדם.

אז יש מספר תאוריות ל-"למה" אנשים עושים את זה:

  • ציפיה לתמורה– נטייה מאוד תועלתנית "אני אענה על שאלה כדי שכשאני אענה יותר אנשים גם יענו לי" זה לאוו דווקא נכון, אבל המטרה שלנו כשירות היא לאפשר למציאות הזו להתממש, למשל בפליקר אם השארת הודעה אז חוקי הנימוס המקומיים והלא כתובים יגידו שהיוזר שהשארת לו תגובה יחזיר לך תגובה בהמשך.
  • יותר הכרה– יש לנו אגו ואנחנו רצים שאנשים ידעו כמה אנחנו מוכשרים וכדומה…ושירותים חברתיים מאפשרים לתת מקום ל"אגו" דף פרופיל, ווידג'ט שאומר מה שאתה עושה- עד כמה אתה טוב כמה תשובות שלך התקבלו, כמו הצבעות שלך בדיגג הגיעו ללמעלה. כשהוצאינו את הסט הראשון של ווידג'טים לבלוגרים חשבנו מה הם רוצים? בטח את התמונה שלו, אבל גם חשבנו שכשהוא יספר לנו על מה הבלוג שלו ניתן לו שאלות בהקשר של הנושא שלו- מסתבר שזה לא מעניין אותם בכלל…אבל זה לא היה המנוע האמיתי הם התרכזו בעיקר ב"הנה אני" "תראו אותי" כמו הבאדג'ים בפייסבוק וכדומה…
  • הרגשה של השפעה– אני מייצר תוכן משמע אני קיים, "הנה השארתי חותם" קצת כמו ברוך ג'מילי שכתב את השם שלו ונחקק לנצח.

דרך נוספת להסתכל על למה אנשים עושים דברים בווב היא הנושא הקהילתי:

  • גבולות– קהילה לא מתנהלת מעצמה צריך לתת לה את הגבולות והתחומים, צריך לתת את האלמנטים שמגדירים את הקהילה.
  • בטחון רגשי– למשל אחת הבעיות שהייתה ל Digg התחילה ברגע שכל דבר שעשית כיוזר זכה לתגובות רבות מהציבור ופחדת מתגובת הציבור, הם פתרו את זה באמצעות יכולת של דירוג איכות ה"הערה", דרך נוספת היא שמי שכתב את ההערה רואה כאילו היא נכללה אבל היא לא הפכה לזמינה לכלל הציבור..
  • הרגשת שייכות והזדהות.
  • השקעה אישית– כדאי לתת לגולש קודם להשקיע ואח"כ להציץ, למשל ב Digg כל אחד יכול להצביע אבל במידה שאתה לא רשום אומרים לך "תודה על הפעולה" התחשבנו בה אבל אם אתה רוצה שהיא תחשב יותר כדאי לך להרשם, אנחנו למשל ב Yedda מאפשרים לכל אחד לענות על שאלה, אנחנו מאפשרים לו לכתוב את כל התשובה, משקיע וכותב ורק אח"כ אומרים לו תודה רבה כדי שנוכל לפרסם את התשובה שלך בו תתן עוד כמה פרטי הזדהות, באותו הרגע היוזר כבר השקיע לא מעט ומעט מאוד לא יבצעו השקעה נוספת של הרישום. הצעד הזה הוביל לגיוס של הרבה מאוד משתמשים.
  • מערכת סמלים משותפת לאתר
  • השפעה
  • מילוי צרכים
  • קשר רגשי משותף– אנשים רוצים אהבה, ותשומת לב ופירגון, זה אפילו זכה לכינוי linklove .

שאלה – מה עושים כשרוצים שאיכות התוכן יהיה בביקורת מלאה?

קודם כל זה קשה מאוד, או שתנסה לגייס את הקהילה למשל יש את המקרה של slashdot יוזרים מבצעים שיטור אבל לא כל אחד יש היררכיה שנצברת עם הזמן וזכויות שנצברות.

שאלה מה עמדתך לגבי תגמולים כספיים?

אחד הדברים שמניעים אותנו ליצור הוא שזה "כיף" לנו, אבל כשזה מתחיל לעמוד מול דברים רווחים שאנחנו עושים אנחנו נבחן את הכדאיות של זה וסביר להניח שזה דווקא ידכא את הגולשים.

צריך לזכור את זה, הגולש צריך לעשות את זה כי זה נעים לו וכיף לו וכדומה…

אנחנו לא פונים לאנשים שחסר להם כסף אלה לאנשים שיש להם זמן.

או אולי אלטרוטאיזם?

יוסי ורדי אומר שמה שאנחנו עושים ברשת זה מעבירים את ההורמון דופמין מאחד לשני ברשת- Dopamine Over IP.

מי שיוצר תוכן ב web יודע שנוצרת הנאה צרופה מהעובדה שאנשים קוראים ומשתמשים בתוכן אין בלוגר שלא בודק את הסטטיסטיקות בבלוג שלך.

בידע אנחנו מדרגים את התשובה לא לפי רמת הנכונות שלה אלה בכמה היא עזרה לאחרים.

שאלה למה גוגל אנסרס לא הצליח?

זו שאלה קשה, קשה לענות על שאלה כזו, הוא היה שירות מעולה וזה גם הרבה שאלה של תזמון, המודל היה מעניין שכל אחד יכול לתת תשובה בכסף. זה הידרדר לסטודנטים שיצרו סקריפטים שעונים מהר יותר ממומחים. כשיוצרים מוצר הרבה רואים את זה כשדה משחק וצריך להשקיע מחשבה מראש איך למנוע את ניצול לרעה של השירות.  Yahoo answers פשוט יצר מודל אחר לשאלות ותשובות.

שאלה האם פעלתם אחרת כלפי ה Power users?

בוודאי וגם היום אנחנו מתעדפים אותם למשל, הם מקבלים יותר תשומת לב כמו למשל פיצ'רד בניוזלטר או באתר וכדומה…

אם אנחנו רואים ירידה בפעילות של מישהו, זה קורה באופן טבעי אבל חשוב לנסות גם להבין למה הם עוזבים האם יש סיבה ספציפית, האם כדאי לשכנע אותם להישאר וכדומה….

כל מי שניהל שיחה עם קרן הון סיכון נתקל בשאלת הביצה והתרנגולת- אוקיי יש רעיון טוב אבל איך תביאו את היוזרים? ולכן חשוב מאוד לנסות ולהתחיל ליצור בסיס משתמשים או קהילה.

מה צריך לעשות במערכת כדי שזה יקרה?

הרגשה של השפעה– כדי שגולש ירגיש שהוא משפיע, המערכת צריכה להפגין ביטחון בפעולת הגולש. כשאני עושה submit שאני אראה בבראוזר שהוא "התווסף" והשפעתי. הצבעתי על תשובה אני רוצה לראות שהיא שינתה את המיקום שלה- צריך תגובה מיידית לפעולה של גולש.

לאפשר למערכת להשתנות גם מול פידבקים ושינויים ברשת. יש סיפוק אדיר למשתמש כשהוא מדווח על משהו וזה באמת השתנה. הוא דיווח על באג והוא טופל וכדומה…

בניית הכרה- לדאוג שניתן יהיה לזהות את חברי הקהילה ולתת להם קרדיט על ידי מדידה של תרומתם,  לתת לגולש מדדים על תרומה, למשל ביאהו אנסרס הם עשו את מדידת הדירוג לפי מספר התשובות, וזה גרם לגולשים פשוט לנסות להעלות את הדירוג שלהם באמצעות תשובות לא איכותיות.

הרגשת קהילה– אפשרו לחברים בקהילה למדוד את תרומת החברים האחרים שלהם.

קצת על חוק 90:9:1:

כדי לשנות את האחוזים האלו אפשר לשנות מספר גורמים:

  • להקל על ההשתתפות
  • להפוך את ההשתתפות לתופאת לוואי
  • עריכה במקום יצירה– למשל אם תיצור לו כותרת אוטומטית שהוא רק צריך לערוך עזרת לו מאד, אם תנגיש לו חומר זה יקל עליו, בוורדפרס קל יותר לקחת תבנית קיימת ולשנות אותה קצת, זה נכון גם לגבי אייקונים של אנשים- כשאנשים רואים תמונות של אחרים הם מאוד רוצים להקליק על זה, ולכן חשוב שיהיו כמה שיותר תמונות של אנשים, לתת להם אייקונים דיפולטיים ולא קופסה ריקה, ולתת להם אינסנטיב להחליף אותו (לעשות אותו מעט אפור, מיבלוגלוג אם אני לא טועה שמו בדיפולט "חמור").
  • תגמל את המשתתפים אבל לא יותר– חשוב שהם ירגישו שהם מתקדמים ורואים את התהליך, אבל לא להגזים עם זה כי זה גם יכול להגיע לרוויה. רצוי לשבור את זה ליחידות זמן קטנות למשל רשימה שבועית, כדי שתהיה גם תחלופה ולא קיבעון ברשימה הזו.
  • קדם משתתפים איכותיים– לשים אותם במקומות בולטים, לספר עליהם לגולשים אחרים, כשאתה מראה מישהו "טוב" אתה יוצר מודל של התנהגות ומחנך את הקהילה ל-"מה טוב".

אמצעי תגמול נוספים, גם כאלו מחוץ לאתר כגון חולצה ותגמולים נוספים שיש להם הופעה בעולם הפיסיים חשובים מאוד!

אבל הכי חשוב שכולם יראו שתגמלת מישהו.

תגמולים ותמריצים כמו למשל לתמרץ את הגולשים באמצעות אייפוד או או פרס כדאיים אבל לא לעשות את זה כפרס כלכלי אלה כפרס הכרתי.

טיפים לאיך גורמים לאנשים לעשות דברים:

  • טקסטים– הסברים בחלונות ובשלבים, למשל אחרי קבלת תשובה הוספנו הנעה לפעולה של- Sign Up אני לא האמנתי שאנשים ירשמו כי למה להם? אבל מסתבר שזה דווקא כן עורר גולשים רבים להרשם, רצוי שהטקסטים יהיו מאוד מאוד קצרים.
  • תמונה– שילוב תמונה במוצר הוא צעד מאוד אפקטיבי ומעלה את הקליקים.
  • פשטות– משפטים קצרים וברורים אל תגרמו ליוזר לחשוב, הסתיימה פעולה תציעו לי את הפעולה הבאה.
  • משתמשים לא רשומים
  • לינקים-
  • כסף-
  • משחקיות-
  • חברויות
  • משהו לדבר עליו– תנו לגולשים משהו לדבר עליו- בטוויטר למשל הודעת השגיאה היא חתול שמתקן את השרתים, בפליקר .
  • offline -מפגשים, פעילויות משתמשים מוצרים ונוכחות בעולם הפיסי.

4 תגובות בנושא “תמריצים במערכות חברתיות-יניב גולן Yedda כנס דה מרקר 08”

סגור לתגובות.