כיצד להקים עסק בוטסטראפ Bootsrap בלי כסף ולמה זה כדאי? פרופ’ שלמה מי-טל | סיכום מכנס היזמות והיי טק ירושלים

סיכום מכנס היזמות וההי- טק בירושלים מטעם מט"י ירושלים (לבלוג הכנס).

דובר: פרופ' שלמה מי-טל, מנהל אקדמי TIM – מכון הטכניון לניהול

נושא: כיצד להקים עסק בלי כסף ולמה זה כדאי?

שלמה מי טל פרופסור

הרצאה: היום נדבר פרקטיקה לא תאוריה, אלה איך עושים.

עיקר המסר שלי: פיזקאים אומרים שכמות האנרגיה היא סופית, האנרגיה של בן אדם היא גם סופית, אפשר ללמוד איך בונים תוכנית עסקית ולרוץ אחרי ניסיון לגייס את הכסף ולבסוף אולי גם לספוג אכזבה גדולה, או "פשוט לעשות את זה" להתחיל את העסק בלי כסף ואני טוען שזה המסלול הנכון בתנאים של המשבר הנוכחי. ונכון לדעתי לעשות את זה בסגנון של Bootstraping.

קודם נגדיר בכלל מה זה Bootstrapping?

Bootstrapping הוא "שרוך נעל" והביטוי במשך שנים היה ביטוי שביטא משהו בילתי אפשרי, זה הגיע מהברון מנכהאוזן שמסופר שפעם הוא נתקע בביצה ומשך את עצמו מהשער באמצעות שרוך נעל- הביטוי הוא נמשל למשהו כמעט בילתי אפשרי.

והיום זה מבטא את היכולת להצליח להקים עסק בכוחות עצמך.

Just Do it

מקרין סרטון של נייקי:

המסר ברור, הרבה הכנות קפדניות אבל תוך מיקוד להגיע לשוק וליצור הכנסות.

יש משהו חיובי במשבר הגלובלי ובירידה של ההון סיכון, כשהיינו משופעים בכסף איבדנו את משמעת הכסף ועכשיו כשאין כסף אנחנו חזרנו למיקוד. יש מודל של ג'ון קודר על איך לחולל שינוי והמרכיב העיקרי הוא- תחושת הנחיצות, צריך לייצר הכנסות מהר כי אין לי.

משבר גלובאלי לדעתי הוא לא זמן טוב להקים עסק…אלה זמן אידיאלי ואסביר: בתקופה כזו הרבה אנשים מוותרים על הרעיון, אבל יזם חושב דווקא אחרת ובאופן חדשני נגד כיוון הזרם, דווקא כשאחרים מזניחים את הרעיון זה הזמן לבצע.

צריך לשנות את הפרדיגמה, משבר גלובאלי הוא כמו ערבוב הקלפים במשחק פוקר…זה יוצר תנאים חדשים לכל השחקנים והזדמנויות לכל השחקים בסיבוב.

עיתונים פושטים רגל- יש כאן שינוי משמעותי בתחום הזה…האינטרנט טורף את הקלפים והשחקנים הותיקים שלא רואים את זה קורסים והחדשים שמזהים את המגמה יודעים לנצל את הגל.

יש 2 טעויות מרכזיות ביזמות:

  1. לדחות רעיון טוב
  2. לבצע רעיון רע

איזה טעות לדעתכם יותר חמורה?

ברור שהטעות השניה גרוע יותר מבין הטעויות, המשאב היקר ביותר שלכם הוא הזמן.

הרעיון חייב להיות מתאים ל Bootstrapping כלומר:

  • זמן פיתוח קצר
  • ושיכול לייצר איזשהו תזרים מזומנים שיכול להמשיך ולגלגל אותו

חזון:

אני שואל סטודנטים מה התשוקה שלהם? וקשה להם לענות הם חושבים על ציונים וקריירה ולא על "איך הם ישנו את העולם" יזמות אמיתית מתחילה בשאלה הזו.

הנרי פורד– היה אדם ניבזי, אנטישמי פשיסט תומך בהיטלר, והיה בוס גרוע לעובדים שלו, אבל היה לו חזון הוא רצה לייצר אוטו טוב וזול כדי שכל משפחה בארה"ב תוכל לקנות אותו. הוא ראה את זה לנגד עיניו שכל משפחה קונה אוטו וביום א' אחרי הכנסיה הולכים לעשות פיקניק.

Guy kawsaki – גיא קוואסקי הוא אדם שחולל מהפכה במחשבים והוא לא הבין כלום אז במחשבים, הוא פשוט אהב את המקינטוש, הוא אהב מדעי הרוח ועסק בעסק המשפחתי בתכשיטים, והציעו לו לנהל את השיווק של מקינטוש באפל, וזה בעיקר היה בגלל התשוקה הגדולה שלו למק.

אחרי שסיים את הקרירה באפל, הקים קרן הון סיכון garage מאוד מצליחה והוא מסביר בסרט הבא (בעקבות הספר שלו the art of the start) מהם הכללים החשובים לבניית חברת הזנק.

הרצאה של גיא קוואסקי בכנס TIE-ארוך הרצאה של כחצי שעה מאוד מומלצת לצפייה!

שקפי המצגת:

כללי  כלל ה 10-20-30

כללי אצבע להצגת משקיעים:

10- שקפים

20- דקות

30- גודל הפונט

אין לאף אחד כוח וסבלנות לראות יותר מ 10 שקפים, צורך לשמוע יותר מ- 20 דקות או עבורכם להגיע לנקודה בזמן הזה, ופונט בגודל 30 כי זה מה שאפשר לראות וזה יגרום לכם לכתוב פחות טקסט שזה מצויין.

תגייסו עובדים טובים יותר מכם! .

עשרת הדיברות מאת גיא קוואסקי להצלחה ב Bootstrap תימצות מאת פרופ' שלמה מי טל

  1. תזרים מזומנים– לא רווחיות אלה תזרים מזומנים.
  2. תבנו מלמטה למעלה ולא מלמעלה למטה– אל תחשבו יהיה לי 1% מכלל השוק, אלה מלמטה למעלה יש לי 10 לקוחות עכשיו ואיתם אני מתחיל.
  3. Ship then test– מה זאת אומרת? זה מרשם למוות…הרעיון מובן, להגיע לשוק כמה שיותר מהר, עד שאני לא בשוק אני לא אדע מה שאני צריך לדעת על המוצר שלי. ותסבירו ללקוחות שהמוצר עוד לא משוכלל אבל יש לו יתרונות.
  4. תשכחו מעובדים עם רקורד של ניסיון- תגייסו את מי שאתם יכולים להרשות לעצמכם ואז הפכו אותם לעובדים מעולים ולצוות חזק.
  5. תתחילו כחברת שירותים– בדרך לפיתוח מוצר, תממנו את הסטארטאפ באמצעות מתן שירותים בתחום, וככה גם תלמדו את השוק. זה גם יאפשר לכם להשאיר את האחוזים אצלכם.
  6. התמקדו על פונקצינאליות ולא עיצוב- פונקציונאליות חשובה מאסתטיקה.
  7. תיעדוף– אל תנסו להלחם בכל החזיתות, תתעדפו את מה שאתם צריכים לעשות.
  8. תעבדו בצוותים קטנים– תגדול מצורך ולא בדרך אחרת.
  9. פנו ישירות לבעיה וללקוח– תמכרו ישירות בלי מתווכים בדרך (סיפור ההצלחה של  Dell).
  10. בחרו בכדור האדום– בסרט המטריקס הציעו לניאו שתי כדורים כחול- להמשיך לחיות באשליות, אדום-לראות את המציאות כמו שהוא. וגיא קוואסקי ממליץ ליישר מבט למציאות ולא ליפול להכחשה.

המלצה אחרונה– הגשימו את החלומות שלכם, תשאלו את עצמכם כשאתם קמים בבוקר מה אתם רוצים לעשות עם החיים שלכם והאים אתם מתעוררים בבוקר עם חשק ליישם את זה, החיים קצרים וחבל לפספס את החלומות שלכם.

——————- עד כאן ההרצאה ———————————

בנוסף 8 חברות בוטסטארפ הציגו בסימנר את נאום המעלית שלהם במשך 2 דקות וקיבלו הערות מאת פרופ' שלמה מי-טל.

הערות כלליות של פרופסור שלמה מי-טל לגבי נאום מעלית- איך להציג למשקיע את העסק שלך ולשכנע אותו לקבל אותך לשיחה נוספת מקומת הקרקע עד ההגעה לקומה ה-16:

  • רוב היזמים הטכנולוגים לא באים עם קישורי הצגה- וכדאי להתאמן ולרכוש את זה.
  • אסור להקריא מהדף- צריך לדבר בהתלהבות ולשכנע
  • נאום המעלית צריך להבהיר מה מיוחד במה שיש לך שאין לאחרים.
  • יש סדר לנאום מעלית והוא לרוב בנוי כך:
    • What- מה המוצר
    • Why– למה לעבוד על זה
    • Who– איזה צורך זה מספק ולמי?
    • Where– איך נגיע לשוק
    • When– תוך כמה זמן.
  • אין כמו אב טיפוס אפילו מגושם בכדי להמחיש ולהציג את הרעיון.